De Vegetarische Slager, Tony Chocolonely en Vandebron in Finale Coolest Dutch Brands 2018
15-02-2019 (12:00) - Marketing
De jurydag van Coolest Dutch Brands 2018 bij Talpa Network zit erop: de stemmen van de 45 koppige vakjury van creatives en strategen zijn geteld en door de juryvoorzitters gecontroleerd. Na telling van de cijfers, bestond er geen twijfel over dat De Vegetarische Slager, Tony Chocolonely en Vandebron op 21 maart in de Finale staan. Dan kiezen publiek en vakjury wie aan de haal gaat met de de titel en de Coolest Dutch Brand Award 2018.
Op 14 februari pitchten ASN Bank, De Vegetarische Slager, Dopper, Picnic, Tony's Chocolonely en Vandebron in de halve finale hun case bij de vakjury van creatives en strategen bij gastheer Talpa Network. Na zes gedreven en inspirerende presentaties, volgde de discussieronde. Rond half tien 's avonds was het tijd om de stemmen. De Vegetarische Slager, Tony Chocolonely en Vandebron sprongen er in de jurybeoordeling onomstotelijk als beste uit. Op 21 maart kiezen publiek en vakjury in de FInale welk van de drie merken zich Coolest Dutch Brand 2018 mag noemen. De finale en prijsuitreiking wordt afgesloten met een afterpary in samenwerking met MassiveMusic.
recap
Nog even een recap: FONK heeft in 2018 voor het tweede jaar op rij maandelijks een merk gekozen tot Coolest Dutch Brand van de Maand. Het thema van dit jaar draaide om van origine Nederlandse sustainable brands die door lef en uitgekiende marketing een breed publiek aanspreken en van daaruit ook daadwerkelijk een verandering weten te bewerkstelligen.
De twaalf genomineerde merken van 2018: De Vegetarische Slager, Tony's Chocolonely, Vandebron, Picnic, ASN Bank, Dopper, Plastic Soup Surfer, Plus, Kings of Indigo, Bunq, Marie-Stella-Maris en Peeze Koffie
vijf criteria
De genomineerde merken hebben zich in de eerste schriftelijke ronde aan de hand van vijf criteria aan de jury voorgesteld. Op basis van de schriftelijke presentaties zijn er door de jury zes nominaties gekozen die hun case in de halve finale op 14 februari live hebben gepitcht. De vijf criteria waren ook het vertrekpunt voor de jurydiscussie op 14 februari:
1. Hoe veerkrachtig is het merk?
2. Hoe vernieuwend is de marketing strategie?
3. Hoe innovatief is het merk?
4. Hoe slim/intelligent worden (nieuwe) marketing communicatiemiddelen ingezet?
5. Resultaten:
a. Is er sprake van een waarneembare verschuiving in merkvoorkeur ten opzichte van het voorgaande jaar?
b. Is het merk het afgelopen jaar in marktaandeel en omzet gegroeid (cijfers niet perse noodzakelijk, wel percentages) ten opzichte van het voorgaande jaar?.
powertalks
Inmiddels is het eerste deel van het juryproces in aanloop naar de finale en het feest op 21 maart afgerond. Dan komen vakjury, publiek en genomineerde merken bijeen om uit de 3 genomineerde merken de uiteindelijke winnaar te kiezen. De nomineerde merken presenteren zich in een powertalk van 5 minuten, waarna publiek en jury stemmen welk merk volgens hen de titel en de Coolest Dutch Brand Award 2018 (handmade by Royal Goedewaagen) verdient. Mochten de stemmen staken, dan geeft de stem van de vakjury de doorslag.
aanmelden voor Finale & afterparty met MassiveMusic
De voorbereidingen voor de Finale & Afterparty op 21 maart aanstaande zijn ondertussen volop in gang gezet. Wil jij ook je stem laten horen bij de finale van de Coolest Dutch Brand Award 2018 en aanwezig zijn bij de afterparty met MassiveMusic?
Meld je hier aan (tickets €63 incl BTW).
jury Coolest Dutch Brands 2018
Annette Menheere Grey
Anouk van Maanen Likefriends
Anouk van de Sande DPDK
Arent-Jan Hesselink Edelman Amsterdam
Arco Bregman YoungWorks
Bjorn Stolte IN10
Charles Borremans GUC agency
Christian van Santen Van Santen Netwerk
Darja Scheffers PUURPXL
Frans Brand Group for Brands
Frank Wertwijn Living the Brand
Gerard van den Broek De Ondernemer
Gesina Roters Day
Gijsbregt Vijn Lemon Scented Tea
Guy Lokhoff Hammerfest
Jan Willem Brüggenwirth Talpa Network
Jasper Verbunt RedKiwi
Jeroen van Eck Joe Public
Joost van Gorsel 0to9
José Boesten Tomeloos
Kyra Roest
Kees-Jan Rozestraten
Lennard Hulsbos Iris Amsterdam
Lodewijk van der Peet LoCo
Luc van Stiphout MassiveMusic
Maira Evers The Gardeners
Marc den Hertog BBK Door Vriendschap Sterker
Marcel Verhaaf Anthem
Martijn de Beijer CHUNK
Meindert van der Heuvel Interbest
Michiel Nolst Trenité BrandInsight
Mike Dijkstra Taurel Globrands
Mike Hendrixen Vertigo6
Nicolette Hulsebos FONK magazine
Paul Kroef ARA
Philip Kok The Valley
Patricia de Jong Dart Group
Pieter Steenaert Brum
Piet-Hein Smit XXS
Rik Heijmen Makersreet Marketing
Rob Benjamens B&BA (voorzitter)
Robbert van Loon Bureau Basket
Ron van Loenen RUWER
Ronald van Schaik Kaliber
Sanne Tolsma Alfred
Seema Sharma Edelman Amsterdam
Sarah Hagens Hagens PR
Taco Schmidt Qindle
Thijs Muller Havas Media
Yessica Zwetsloot Stroom
Anouk van Maanen Likefriends
Anouk van de Sande DPDK
Arent-Jan Hesselink Edelman Amsterdam
Arco Bregman YoungWorks
Bjorn Stolte IN10
Charles Borremans GUC agency
Christian van Santen Van Santen Netwerk
Darja Scheffers PUURPXL
Frans Brand Group for Brands
Frank Wertwijn Living the Brand
Gerard van den Broek De Ondernemer
Gesina Roters Day
Gijsbregt Vijn Lemon Scented Tea
Guy Lokhoff Hammerfest
Jan Willem Brüggenwirth Talpa Network
Jasper Verbunt RedKiwi
Jeroen van Eck Joe Public
Joost van Gorsel 0to9
José Boesten Tomeloos
Kyra Roest
Kees-Jan Rozestraten
Lennard Hulsbos Iris Amsterdam
Lodewijk van der Peet LoCo
Luc van Stiphout MassiveMusic
Maira Evers The Gardeners
Marc den Hertog BBK Door Vriendschap Sterker
Marcel Verhaaf Anthem
Martijn de Beijer CHUNK
Meindert van der Heuvel Interbest
Michiel Nolst Trenité BrandInsight
Mike Dijkstra Taurel Globrands
Mike Hendrixen Vertigo6
Nicolette Hulsebos FONK magazine
Paul Kroef ARA
Philip Kok The Valley
Patricia de Jong Dart Group
Pieter Steenaert Brum
Piet-Hein Smit XXS
Rik Heijmen Makersreet Marketing
Rob Benjamens B&BA (voorzitter)
Robbert van Loon Bureau Basket
Ron van Loenen RUWER
Ronald van Schaik Kaliber
Sanne Tolsma Alfred
Seema Sharma Edelman Amsterdam
Sarah Hagens Hagens PR
Taco Schmidt Qindle
Thijs Muller Havas Media
Yessica Zwetsloot Stroom
Cohosts Coolest Dutch Brands 2018: DPDK , Massive Music, TALPA Network en De Ondernemer