Een icoon keert terug in Amsterdam

17-05-2017 (21:29) - Marketing

Op de gevel van de voormalige Heineken brouwerij in het centrum van Amsterdam, prijken trots de letters van het wereldberoemde biermerk. Tussen de woorden ‘Heineken’ en ‘Brouwerij’ zit een afstand. Een afstand die het verhaal vertelt van vier generaties bierbrouwers die een lokaal biertje lieten uitgroeien tot wereldberoemd biermerk. Ter ere van 150 jaar HEINEKEN aan de Stadhouderskade, komt de ontbrekende letter ‘S’ voor een week terug op het monumentale pand. ??


weilanden
Gerard Adriaan Heineken liet de brouwerij bouwen in 1867, aan wat destijds de rand van de stad was. De gloednieuwe brouwerij werd omringd door weilanden. Het pand was ontworpen door de bekende ingenieur-architect Isaac Gosschalk. Hij ontwierp een schilderachtig, maar robuust bakstenen gebouw met trapgevels, torentjes en andere elementen die hij ontleende aan de Middeleeuwse en zeventiende-eeuwse architectuur. Op 17 mei 1867, om drie uur ’s middags vond de eerstesteenlegging plaats. De eerste steen werd gelegd door Anna Geertruida Cornelia Heineken, het jongere zusje van Gerard Adriaan Heineken. Het was de start van een ontwikkeling die vervolgens niet meer tot stilstand kwam. 


Freddy Heineken

Door de jaren heen werd het brouwerijterrein steeds verder uitgebreid, om mee te kunnen groeien met de vraag en modernisering. In de tijd van Alfred, of Freddy Heineken, werd de ‘S’ achter ‘Heineken’ vandaan gehaald. Dit zou volgens hem bijdragen aan het internationale succes. Net als de zo bekende lachende ‘e’, een aanpassing die hij daarna doorvoerde. 


innovatief

Vandaag de dag staat het pand beter bekend als de Heineken Experience, waar jaarlijks meer dan een miljoen mensen verwelkomd worden in een tour die bezoekers onderdompelt in de wereld van Heineken.   ??Dirk Lubbers (Managing Director Heineken Experience): “In de Heineken Experience vertellen we dagelijks het verhaal van de geschiedenis van Heineken® aan duizenden bezoekers van over de hele wereld. We merken dat ook de jongere generaties steeds meer interesse hebben voor de geschiedenis. En dat is leuk om te zien, want er is geen toekomst, zonder verleden. Hier spelen wij op een innovatieve manier op in.”


heritage tours

Ter ere van het 150-jarig bestaan organiseert de Heineken Experience van 22 – 26 mei om 10:00 uur speciale gratis heritage tours voor hun Amsterdamse buren en andere geïnteresseerden. Meer informatie hierover is te vinden op de social media kanalen van de Heineken Experience.

 


Bureaus

Media

Economisch