HEMA naar Spaans model

20-06-2016 (12:01) - Marketing

Hip, fris en waarschijnlijk Zweeds; zo kijkt het winkelpubliek in Barcelona naar de eerste vestiging van Hema in de Spaanse stad. Ze lopen met meer producten de winkel uit dan klanten van Hema in Nederland. De handen van topman Tjeerd Jegen jeuken dan ook om de ongeveer 560 Nederlandse Hema's om te bouwen naar Spaans model. 'Maar dat moeten we voorzichtig doen, want het wordt een revolutie voor de klant', zegt Jegen vandaag in het Financieele Dagblad. 

 
In de Spaanse Hema's — in totaal zijn er vier — zijn producten niet alleen anders gegroepeerd en op kleur gerangschikt, er is ook flink gesnoeid in het assortiment. In Barcelona vindt de bezoeker de helft minder artikelen dan in een even grote Nederlandse Hema. Zo ontbreken rookworsten, tompouces en andere verse waren. Ook gordijnen en fietsaccessoires zijn niet verkrijgbaar.
 
Als de Nederlandse Hema's op Spaanse of Franse leest worden geschoeid, betekent dat niet meteen dat de rookworsten eruit vliegen. Maar dat er gesneden gaat worden in het assortiment, valt niet te vermijden. Door de beoogde ruimere indeling is er simpelweg minder plaats.
 
Door trendy bloggers en vloggers naar de Spaanse en Franse winkels te nodigen, hoopt Jegens Hema neer te zetten als een hip en fris merk. Dat bezoekers regelmatig vragen of de keten bij Ikea hoort, vat hij op als een teken dat Hema in die landen op de goede weg is. 'Al zijn we wel van plan duidelijker te maken dat we uit Nederland komen.'
 

FD.nl

Bureaus

Media

Economisch