HEMA, Naturalis en NS in Finale Coolest Dutch Brands 2017

16-02-2018 (13:00) - Marketing

De jurydag van Coolest Dutch Brands 2017 zit erop: de stemmen van de 45 koppige vakjury van  creatives en strategen zijn geteld en door de juryvoorzitters gecontroleerd. Na telling van de cijfers, bestond er geen twijfel over welke drie merken op 20 maart in de Finale staan.  Dan kiezen publiek en vakjury welk van de drie merken aan de haal gaat met de de titel Coolest Dutch Brand 2017.


Op 15 februari pitchten Spinnin' RecordsGazelleSOA AIDS Nederland, HEMA , Naturalis en NS hun case bij de 45 koppige vakjury van creatives en strategen bij gastheer de Persgroep in Amsterdam. Na zes gedreven en inspirerende presentaties, volgde een pittige discussieronde waarbij 5 criteria het vertrekpunt vormden. Rond half negen 's avonds was het tijd om de stemmen.  HEMA, Naturalis en NS sprongen er in de jurybeoordeling onomstotelijk als beste uit. Op 20 maart kiezen publiek en vakjury om 20.00 uur bij het Amsterdam Art Centre welk van de drie merken zich Coolest Dutch Brand 2017 mag noemen.


recap

Nog even een recap: FONK heeft in 2017 maandelijks een merk gekozen tot Coolest Dutch Brand van de Maand. Het thema van dit jaar draaide om 12 merken met een lange traditie die dankzij innovatie en uitgekiende marketing opnieuw aan een opmars zijn begonnen, waardoor zij ook jonge(re) generaties aanspreken en aan zich binden. De genomineerde merken van 2017 waren: Gazelle, JOZO, SOA Aids Nederland, Heineken, Remia, Efteling, HEMA, ten Cate, Naturalis, NS en COOP en Spinnin’ Records.


vijf criteria

De genomineerde merken hebben zich in een eerste schriftelijke ronde aan de hand van 5 criteria aan de jury voorgesteld. Deze vijf criteria vormde ook het vertrekpunt voor de jurydiscussie op 15 februari. De vijf criteria zijn:

1. Hoe veerkrachtig is het merk?
2. Hoe vernieuwend is de marketing strategie?
3.  Hoe innovatief is het merk?
4.  Hoe slim/intelligent worden (nieuwe) marketing communicatiemiddelen ingezet?
5. Resultaten: 
a. Is er sprake van een waarneembare verschuiving in merkvoorkeur ten opzichte van het voorgaande jaar?
b. Is het merk het afgelopen jaar in marktaandeel en omzet gegroeid (cijfers niet perse noodzakelijk, wel percentages) ten opzichte van het voorgaande jaar?.


powertalks

Inmiddels is het jeerste deel van het juryproces in aanloop naar de finale en het feest op 20 maart afgerond. Op 20 maart komen vakjury, publiek en genomineerde merken bijeen om uit de 3 genomineerde merken de uiteindelijke winnaar te kiezen. De nomineerde merken presenteren zich in een finale powertalk van 5 minuten, waarna publiek en jury stemmen welk merk volgens hen de titel Coolest Dutch Brand 2017 verdient. Mochten de stemmen staken, geeft de stem van de vakjury de doorslag.


Coolest Dutch Movie, Award en Afterparty

Ondertussen is ontwerper Robert Bronwasser volop aan het werk met dè Coolest Dutch Brand Award 2017 die op 20 maart wordt uitgereikt. Ook de voorbereidingen voor de Finale & Afterparty op 20 maart aanstaande krijgen steeds meer vorm. Made.for.Digital verzorgt zowel bij de jurering als bij de finale en uitreiking de zinderende Coolest Dutch Movie en de afterparty is in handen van niemand minder dan  MassiveMusic
 

Finale, uitreiking & afterparty

Wil je op 20 maart ook je stem laten horen bij de finale en de uitreiking in het Amsterdam Art Centre? Meld je dan hier aan.


jury Coolest Dutch Brands 2017

Rob Benjamens (voorzitter) 
Olaf Litjens (voorzitter)
Perre van den Brink (Virtue)
Bas Welling (WeFilm)
Eugene Bay (VBAT)
Taco Schmidt (Qindle)
Lodewijk van der Peet (BeyenMeyer)
Brian Hirman (Goud Uberconnected)
Ramon Mesman (Talpa Content)
Inge Ligthart (Dawn)
Jelle Kolleman (Made.for.Digital)
Annette Menheere (Grey)
Jan-Willem Brüggenwirth (de creatieve directie)
Mike Dijkstra (Globrands)
Jur Baart (Fitzroy)
Ronald van der Schaik (Kaliber)
Maarten de Vries (Digital Agency Group)
Klaas Weima (Energize)
Ivo Janssens (Audax)
Marco Gijsen (BrandDeli)
Marcel van Wing (ALFRED)
Jeroen van Eck (Joe Public)
Ivo Roefs (DDB & Tribal)
Mariska Kloezen (Cheil Amsterdam)
Frans Brand (Group for Brands)
Rik Heijmen (Kokoro)
Michael Vromans (DPDK)
Rob Koghee (New Skool Media)
Marcel van der Heijden (a friend of mine)
Ingeborg Steenman (Sanoma)
Paul Kroef (ARA)
Kees-Jan Rozestraten (De Combinatie van Factoren)
Martijn de Beijer (CHUNK)
Philip Kok (The Valley)
Meindert van der Heuvel (Interbest)
Nico Hilhorst (M2Media)
Marcel Verhaaf (Anthem)
Gesina Roters (Day)
Radjen van Wilsem (CS Digital)
Maira Evers (The Gardeners)
Willem-Albert Bol (de Persgroep)
Hans Molenaar (Beeckestijn)
Christian van Santen (Van Santen Netwerk)
Ravi Amaratunga (We Are Pi)
Pieter Steenaert (BRUM).
 

 


Bureaus

Media

Economisch