Het beste Moederdagcadeautje uit de supermarkt

02-05-2016 (13:48) - Marketing

Het packaging design van CHOCOo, het nieuwe fancy label van PLUS, is het best verpakte chocoladecadeautje voor Moederdag. De chocoladeverpakking van Cadbury en die van Lovechock zijn de nummers twee en drie. Dit volgens de ‘Moederdag-chocoladeverpakkingstest’ van BNO NEXTpack, het platform van packaging design bureaus in Nederland.
 
 
cadeaucliché
Geïnspireerd op Moederdag en het bijbehorende cadeaucliché chocolade, beoordeelde BNO NEXTpack het packaging design van supermarktchocolade. 
 
Top 8 packaging designs supermarktchocolade (geschikt om te geven op Moederdag)*
1. CHOCOo (nieuw fancy label van PLUS) 
2. Cadbury Milk Tray
3. Lovechock Rocks 
4. Chokotoff ‘ik vind je toff-cadeaudoosje’ (Côte d'Or) en HEMA-bonbons 
6. Verkade cadeaudoosje 
7. Côte d'Or Mignonnette noir de noir (feestdagen-editie) 
8. Verkade Dubbeldik

als van een niche bonbonatelier
Als je chocolade voor je moeder koopt in de supermarkt, neem dan CHOCOo. CHOCOo is een nieuw fancy label van PLUS. Het wordt gemaakt door De Truffel voor de supermarkt. De bijzondere verpakkingsvorm zorgt dat je deze chocola niet mist in het schap. Het water loopt in je mond, dankzij de kleuren en transparantie. Het chocowerk oogt smakelijk en kwalitatief. Alsof het komt van een klein bonbonatelier; het handwerk is voelbaar. 
 
pure luxe 
Het motiefje doet denken aan Louis Vuitton, het triggert direct en geeft een luxe, kwaliteitsgevoel. Engelse kwaliteit. Zonder echt truttig te zijn, want het magenta maakt jong. Maak je de geschenkdoos open, dan herhaalt het motief zich. De bonbondoos geeft een klassieke cadeaubeleving. Hyacinth Bouquet-associaties, eigenlijk een groot Engels cliché, maar oh zo slim en commercieel. Ontworpen in Nederland, alleen te koop in de UK. Gelukkig maar, want wie zou hier weten wat Milk Tray is?
 
de spannende keus
De eenvoud spat af van deze rauwe chocola. De binnenkant en de bijzondere smaken maken de Lovechock Rocks superspannend. Bij het uitpakken ontstaat verwondering: rauw van buiten, opwindend van binnen. De verpakkingsvorm, speciaal ontwikkeld om minder karton te gebruiken, helpt mogelijk het merk vooruit. Het is dat de jury het gifting-aspect mist, anders hadden de Lovechock Rocks de hoofdprijs.  
 
verhaal vertellen met weinig
De beste chocoverpakkingen in de supermarkt laten eigenlijk veel weg. Het zijn opgeschoonde designs, die toch, of juist een verhaal vertellen. 
 
meer levendigheid
Over all concludeert BNO NEXTpack dat het chocoschap best nog een boost kan gebruiken. Meer levendigheid, meer lef, meer creativiteit.  A-merken mogen meer durven. Het publiek minder onderschatten. Cadbury is een mooi voorbeeld van intelligente commercialiteit. 
 
* BNO NEXTpack-leden Bas van Herten (Design Bridge), Carole van Bekkum (DreamCatch), Joep Janssen (PROUDdesign), Rien van Straaten (REGGS) en Willy Mooren (BooM Creatives) beoordeelden de packaging designs van negen chocoladeverpakkingen voor de supermarkt. De beoordeelde verpakkingen komen van de hand  van de belangrijkste packaging designbureaus van Nederland. De packaging designs zijn gescoord op tien belangrijke criteria voor chocoladeverpakkingen en Moederdag: gifting, geschikt voor moeder, uitpakervaring, onverwachte verrassing, informatievoorziening/communicatiekracht, bijdrage voor merk, schapwaarde, handwaarde, onderscheidend vermogen en verpakkingsvorm. 
 

Bureaus

Media

Economisch