House of Animals dient klacht in tegen Dolfinarium bij Reclame Code Commissie

17-08-2021 (11:08) - Marketing

Het Dolfinarium in Harderwijk is een campagne gestart met de nieuwe slogan ‘Ontdek, Beleef, Bescherm’. De bewuste campagne wordt onder andere op televisie uitgezonden. Deze campagne is volgens House of Animals misleidend omdat het Dolfinarium de indruk wekt dat mensen de dieren kunnen ontdekken, beleven en dat ze daarmee beschermd worden. Maar wat het Dolfinarium ook doet; bezoekers leren de dieren niet ontdekken, beleven enkel een circusact en leren al helemaal niet de dieren te beschermen, noch beschermt het Dolfinarium zeezoogdieren.

Bezoekers leren niets van het zien van dieren die al jaren in gevangenschap gehouden worden in veel te kleine bassins, met chloorwater dat oogproblemen veroorzaakt. Bezoekers leren niets van het zien van wilde dieren die kunstjes moeten doen.
 

Onderzoek LNV

In 2018 gaf het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit opdracht tot een onderzoek naar een aantal claims van het Dolfinarium in Harderwijk. De Visitatiecommissie Dierentuinen ging op inspectie en concludeerde dat de zeeleeuwen en dolfijnen te veel als artiest (zeg maar circusdieren) worden gebruikt en onnatuurlijk gedrag vertonen. De verblijven zijn niet uitdagend genoeg (lees: de verblijven kunnen in de verste verte niet tegemoetkomen aan de fysiologische en ethologische behoeften van de dieren) en entertainment is belangrijker dan educatie. Het Dolfinarium voldoet in het geheel niet aan de (basale) eisen van dierenwelzijn en zal hier ook nooit of te nimmer aan kunnen voldoen. 
 

Zand in de ogen strooien

Karen Soeters, oprichter van House of Animals: “Het Dolfinarium strooit zand in de ogen van bezoekers, die doorgaans vanuit onwetendheid leugens geloven zodat ze zich niet schuldig (hoeven) voelen. Maar net zoals elk ander wild dier zal een dolfijn pas iets onnatuurlijks als een trucje doen wanneer hij daartoe fysiek of mentaal gedwongen wordt. Een onderdeel daarvan is zorgen dat de dieren honger hebben. De dolfijnen doen vanuit die drijfveer alles voor voedsel, als beloning voor een geslaagde circusact.”
 
Soeters vervolgt: “De slogan ‘Ontdek, Beleef, Bescherm’ is leugenachtig en strooit (potentiële) bezoekers van het Dolfinarium zand in de ogen over zogenaamde kwaliteiten waaraan het Dolfinarium absoluut niet voldoet. Deze slogan is daarmee misleidende reclame en daar dient de Reclame Code Commissie een uitspraak over te doen.”

 


Bureaus

Media

Economisch