Hyperlocale campagnes maken doorbraak in 2016

01-12-2015 (11:19) - Marketing

Campagnes die voor complete taalgebieden of leeftijdsgroepen overal hetzelfde zijn zullen verdwijnen, want ze spreken het individu onvoldoende aan. Hierom gaat hyperlokale marketing komend jaar zijn definitieve doorbraak beleven, voorspelt het jaarlijkse trendrapport van Hotwire.
 
opkomende kanalen
Content zal nog flexibeler worden ingezet en daardoor minder vaak statisch op een enkele website staan. Bureaus gaan daarnaast minder vaak zelf eigen kanalen uit de grond stampen, maar content publiceren waar deze al bestaat, bijvoorbeeld op sociale platforms. ‘Met alleen informatie zonder daaraan een echte ervaring te koppelen, red je het niet. Ook wij kijken daarom met onze klanten naar opkomende kanalen. Nieuwe verzamelplaatsen voor verhalen bieden kansen, want ook de consument verandert; bij de groep Millenials is leeftijd niet van belang, maar is het veel interessanter of een doelgroep een bepaalde passie deelt. Zeer gerichte, krachtige verhalen bereiken misschien minder mensen, maar sorteren meer effect’, zegt Karin van Geelen, van Yellow Communications. Yellow Communications werkt nauw samen met het internationale PR- en communicatiebureau Hotwire dat het trendrapport over 2016 heeft gerealiseerd.

De overige negen trends die hotwire signaleert zijn:

platform-oorlogen
 Websites blijven in trek om te publiceren, maar de echte strijd wordt gestreden op sociale platformen als Medium en LinkedIn. Sommige nieuwe mediamerken als voetbalnetwerk Copa90 hebben geen eigen website nodig, ze verkrijgen met hun aanwezigheid op sociale sites voldoende impressies om omzet te genereren. Voor marketingcampagnes wordt dit de norm.

 funnels keren om
 Het traditionele model om te verkopen is omgedraaid. Klanten willen direct bij de bron aankopen doen en zijn klaar met de tussenkomst van derden. Het is aan merken om een beleving te creëren die constant om meer vraagt, dat kan bijvoorbeeld met persoonlijkere content en campagnes die een ervaring oproepen – alles om de band met de klant te vergroten.
 
advertising is dood, lang leve advertising!
Adverteerders worden in toenemende mate met het gebruik van adblockers. Zeker nu Apple's besturingssysteem iOS 9 deze ook toestaat, is het hek van de dam. Daarom wordt het in 2016 cruciaal dat marketeers beter worden in native advertising en de banden met bloggers, vloggers en andere op social media invloedrijke merken aanhalen.
 
ook 'millenials' zijn dood
 Nooit meer gaat het bij 'millenials' over één groot publiek. Marketeers gaan jonge consumenten meer zien als afzonderlijke groepen met een eigen mindset en normen en waarden. Hiervoor is slimmere, meer specifieke content nodig. Leeftijd is eigenlijk niet belangrijk – het is maar een cijfer. Wat meer telt zijn passies van mensen en hoe individuen verkiezen hun leven in te richten.
 
 'leef in dit moment'
 Het Scrum-virus heeft ook marketeers besmet. Er moet beter worden samengewerkt en sneller iets tastbaars worden opgeleverd. Er komt meer ruimte voor proberen, falen en opnieuw proberen. Marketeers gaan minder op content-kalenders varen en meer op hun instinct. Geen perfectie is niet erg; content wordt gemaakt wanneer het past en dat komt veel natuurlijker over.
 
relevantie voert de boventoon
 De beste marketingcampagnes in 2016 zullen over het nut van een product of dienst gaan. Het meest aansprekende voorbeeld dit jaar was IBM die in Londen en Parijs functionele advertenties introduceerde. Zo kan je door een kromming in het billboard deze gebruiken als bankje of schuilplek voor de regen, of wordt een stenen trap door een horizontaal billboard direct ook geschikt gemaakt voor skaters en rolstoelgebruikers.
 
virtueel wordt hét kanaal van 2016
 Consumenten raken in toenemende mate ongevoelig voor traditionele communicatie en hunkeren naar belevenissen. Virtual Reality brengt ervaringen en dat gaan we allemaal merken door de komst van headsets en andere gadgets. Voortaan is het mogelijk vooraf alvast door een vakantiehuis te lopen, zoals reisorganisatie Thomas Cook nu al aanbiedt. Na de reisbranche, volgen komend jaar sectoren als retail, vastgoed en de publieke sector. Heel actueel: denk bijvoorbeeld een pop-up store van een hulporganisatie die laat ervaren hoe het is om als vluchteling huis en haard te moeten verlaten.
 
merken worden een uiting van activisme
 Bedrijven komen steeds vaker in het nieuws vanwege hun standpunt in diverse politieke en sociale kwesties. Neem bijvoorbeeld de liefde predikende reacties van merken op het legaliseren van het homohuwelijk in de Verenigde Staten. Slimme firma’s maken hier gebruik van door eigen normen en waarden centraal te stellen binnen de communicatiestrategie, zodat bewuste consumenten zich hierachter kunnen scharen. Hoewel dit hechtere relaties oplevert, lopen bedrijven hiermee wel het risico andere, grote groepen potentiële klanten uit te sluiten.
 
online video wordt volwassen
 Eindelijk gaat de reclame- en communicatiewereld echt begrijpen hoe online video werkt –zij zullen experts aanwerven met diepgaande kennis over de verschillende kanalen om dit medium volledig te gaan domineren, zonder terug te vallen op eerdere zonden als irritante advertentieblokken. Dat is ook noodzakelijk, want consumenten stoppen steeds vaker met traditionele televisie.
 


Bureaus

Media

Economisch