IKEA werkt met NASA, ontwerper Virgil Abloh en parfumhuis Byredo

07-06-2017 (18:27) - Marketing

Wat hebben ruimteorganisatie NASA, ontwerper Virgil Abloh, parfumhuis Byredo en creatief collectief Teenage Engineering met elkaar gemeen? Ze gaan allemaal samenwerken met IKEA. Dat kondigde het woonwarenhuis aan op de Democratic Design Days in het Zweedse Älmhult. IKEA verwacht dat de nieuwe collecties in de loop van 2019 verkrijgbaar zijn. 

 
IKEA naar Mars
Een driejarige ruimtereis naar Mars vraagt om heel veel onderzoek en innovatie. Wat als IKEA deze kennis kan gebruiken voor een beter dagelijks leven thuis? Het woonwarenhuis heeft zich aangesloten bij een project van NASA en Master studenten van de Zweedse Lund University School of Industrial Design. Zij onderzoeken wat er nodig is voor een ruimtereis van drie jaar. IKEA gebruikt de inzichten van de wetenschappers en de ingenieurs voor een ruimtelijke collectie.

onmogelijke mogelijk
“Bij IKEA houden we er van om het onmogelijke mogelijk te maken”, vertelt Marcus Engman, Design Manager bij IKEA. “En wat is er uitdagender dan een reis naar Mars? In een ruimteschip leef je op een klein oppervlakte, wij kunnen daarvan leren omdat ook op aarde steeds meer mensen kleiner wonen. Als onderdeel van de samenwerking kijken we ook naar de leefomgeving die NASA op Mars wil creëren. Wij dragen daar weer aan bij met onze kennis over wat een huis een thuis maakt, dat kan zelfs op Mars.”
 
design voor starters
Je eerste huis kopen of huren is spannend en uitdagend. Ondanks kleine ruimtes en budgetten, willen starters hun huis persoonlijkheid geven door middel van bijzondere objecten en design. Dat is het uitgangspunt van de samenwerking met Virgil Abloh, oprichter van streetwear merk Off-White, fashion designer, creative director en DJ/ producer. Het Amerikaanse multi-talent en IKEA bundelen hun krachten met studenten om grensverleggend design te maken voor Millennials. Virgil Abloh gelooft dat we in een Tumblr generatie leven: “Je bewaart een aantal beelden die niet van jou zijn en voegt ze samen om jezelf uit te drukken. Je bezit deze mooie dingen misschien niet en hebt ook niet het budget om ze te kopen, maar je zet ze op je pagina om je smaak te reflecteren. Dat is het uitgangspunt van deze collectie, met IKEA als de motor achter het denkproces, zodat jongeren thuis met design en kunst kunnen leven. Conceptueel gezien, is dit het belangrijkste designproject dat ik ooit heb aangenomen, met de grootste potentie om consumenten iets te leren.”
 
onzichtbaar design
Als het aankomt op het oproepen van herinneringen, is reuk ons meest krachtige zintuig. De geur van vers gemaaid gras of een parfum kan je terugbrengen naar een bepaald moment. Samen met Ben Gorham, oprichter van het Europese parfumhuis Byredo, onderzoekt IKEA nieuwe manieren om geur toe te voegen aan huizen. En dat gaat veel verder dan een geurkaars. De samenwerking kijkt naar de rol van geur in huis en in producten, maar verkent ook de mogelijkheden om geur op compleet nieuwe manieren te integreren. Daarnaast onderzoekt de samenwerking de geur van IKEA. Volgens Ben Gorham leven we in een esthetische wereld: “Alles draait om het visuele aspect. Geur blijft achter, terwijl het een heel belangrijk onderdeel van ons leven is. Het is heel spannend om met IKEA te werken aan ‘onzichtbaar design’ en mensen te laten nadenken over geur.”
 
geweldig huisfeest
Wat heb je nodig om thuis een geweldig feest te geven? Dat gaat IKEA onderzoeken met Teenage Engineering, een Zweeds collectief van creatieven die elektronische instrumenten als synthesizers en speakers maken. De rol die muziek speelt in het leven van jonge mensen is het startpunt van de FREVKENS collectie. Uit onderzoek blijkt dat muziek niet alleen een gangmaker is, maar dat 65% van alle Millennials ook muziek luistert om een ‘huiselijk gevoel’ te creëren. De FREVKENS collectie bestaat uit producten als een platenspeler, feestverlichting en nog veel meer om overal waar je bent een geweldig feest te geven.
 
Eerder kondigde IKEA al samenwerkingen aan met modeactiviste Bea Åkerlund, fashiondesigner Chris Stamp, het Franse warenhuis colette en het Zuid-Afrikaanse designcollectief Design Indaba.
 

Bureaus

Media

Economisch