ING start YouTube-kanaal Only Football

12-10-2016 (10:20) - Marketing

Om jongeren spelenderwijs in contact te brengen met voetbal is ING medio 2016 gestart met het YouTube-kanaal Only Football. Op Only Football staan onder andere de gaafste voetbaltricks en -tips, de zoektocht naar nieuwe ballenjongens en –meiden en verrassende video’s omtrent de wedstrijden van het Nederlands elftal.
 
 
Met het online voetbal kanaal wil ING jongeren inspireren om in beweging te komen en te gaan voetballen. Hiervoor heeft ING samen met balvirtuoos en ambassadeur Soufiane Touzani een bijzondere actie opgezet met de Cruyff Foundation.
 

kracht van sport

ING Only Football is een prachtig online platform om de jongeren te inspireren en te bereiken', aldus Steven Sedee, Manager Sportsponsoring ING Nederland. 'Als ING geloven we in de kracht van sport. We sponsoren het Nederlandse voetbal in de totale breedte en willen het vooruit helpen. Only Football is een logische aanvulling in onze sponsoring. Met het YouTube-kanaal bereiken we jongeren namelijk actief in hun interessegebied en maken we echt impact. Zo dragen we bij aan het verder ontwikkelen van het jeugdvoetbal, en helpen we om kinderen met meer plezier te laten voetballen', aldus Sedee.
 

Actie ING en Cruyff Foundation
Soufiane Touzani is als balvirtuoos één van de nieuwe boegbeelden voor de jeugd. Touzani is ambassadeur van de Cruyff Foundation en tevens de gastheer van Only Football. Voor de samenwerking van ING Only Football en de Cruyff Foundation heeft hij een bijzondere truc uit de kast gehaald: de Cruijff-turn. Tourzani laat de jeugd kennis maken met de bekendste beweging van legende Johan Cruijff. Met originele beelden van Cruijff roept host Touzani jongeren op de turn na te doen of in een nieuw jasje te steken. Niels Meijer, directeur van de Johan Cruyff Foundation. ‘Het is mooi dat nieuwe helden van het hedendaagse voetbal de jeugd inspireert om te bewegen. Als Foundation ontplooien wij wereldwijd initiatieven om jeugd in beweging te brengen. Samen met ING stimuleren we  met deze actie voetbalgrage kinderen hun held na te doen door letterlijk in beweging te komen; een geschikte match dus”.
 
na 72 uur 21.000 abonnees
Binnen 72 uur na de lancering van het platform had Only Football ruim 21.000 abonnees. Inmiddels is dat meer dan 43.000 en het aantal blijft dagelijks organisch groeien. Met meer dan 1,1 miljoen views binnen 10 weken is ING Only Football een van de snelst gegroeide YouTube-merkkanalen in Nederland (bron: DIVIMOVE). Het voetbalkanaal heeft een gemiddelde kijkersloyaliteit van boven de 50% en een uitkijkpercentage van gemiddeld 60%, zelfs bij video’s van 15 minuten. De cijfers laten zien dat YouTube een perfect middel is om de aandacht van de doelgroep vast te houden. In 2017 wil ING verder bouwen aan de groei van het kanaal.
 

Bureaus

Media

Economisch