KVNW wint procedure misleidende reclame Wijnoutlet.nl

16-06-2017 (10:46) - Marketing

In een procedure die de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) had aangespannen tegen Wijnoutlet.nl inzake een drietal advertenties, heeft de Reclame Code Commissie (RCC) op 14 juni jl. uitspraak gedaan. 


misleidend

In haar uitspraak heeft de RCC geoordeeld dat twee van de drie advertenties misleidend zijn voor de consument en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Een derde advertentie werd is strijd geacht met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Dit artikel beoogt het stunten met alcoholhoudende drank tegen te gaan.


onacceptabel
De voorzitter van de KVNW, Peter van Houtert, is blij met de uitspraak van de RCC. “Het is onacceptabel als branchegenoten consumenten misleiden in hun advertenties. Dit is slecht voor de sector en we zullen ons daar met alle kracht tegen verzetten. We beraden ons op verdere juridische stappen. Het overgrote deel van de wijnhandelaren adverteert op een keurige manier.” 


keurmerk
Bij de KVNW zijn ruim 100 wijnimporteurs aangesloten die gezamenlijk ongeveer 75% van de ingevoerde wijn vertegenwoordigen. De KVNW kent een keurmerk “KVNW Register Wijnhandelaar”. Het keurmerk garandeert onder andere dat normen en vrijwillige gedragscodes op het gebied van transparantie, communicatie en marketing worden nageleefd. Leden van de KVNW staan voor eerlijke communicatie naar consumenten.

 


Bureaus

Media

Economisch