LEGO brengt vrije tijdsbesteding Nederlanders in kaart

28-10-2021 (12:50) - Marketing

Even uit de ratrace van het dagelijkse leven stappen om te ontstressen. Tijd voor jezelf nemen is geen luxe, maar noodzaak. Nederlanders hebben gemiddeld bijna 33 uur per week me-time, maar de helft van hen, geeft aan dat deze beschikbare tijd voor zichzelf onvoldoende is om weer op te laden. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van LEGO naar vrijetijdsbesteding onder 1000 Nederlanders.

Wij Nederlanders zijn het er in het algemeen (91%) over eens dat me-time gelukkig maakt, maar slechts de helft van de Nederlanders vindt de beschikbare tijd genoeg om te ontspannen. Maar liefst een vijfde van de Nederlanders voelt zich naar eigen zeggen zelfs weleens schuldig of ongemakkelijk bij het inplannen van tijd voor zichzelf. Meestal is het zo dat hoe drukker we het hebben, hoe minder rust we onszelf gunnen. Toch is rust nemen cruciaal. Een hobby is namelijk niet alleen fijn tijdverdrijf, maar het helpt te ontspannen en jezelf verder te ontwikkelen. Als je je verliest in een hobby krijgt je brein namelijk even rust van alle prikkels en kun je weer energie opbouwen. En last van prikkels hebben we zeker: twee op de vijf Nederlanders zeggen steeds vaker online overprikkeld te raken en sinds de coronacrisis meer druk te voelen om constant bereikbaar te zijn. Ook vindt een even groot deel het moeilijker om zich volledig af te zonderen van hun digitale apparaten. Zelfs tijdens ontspanningsmomenten vindt de helft van de Nederlanders het moeilijk om niet vastgeplakte te zitten aan hun mobiele telefoon of een ander digitaal apparaat. Een vijfde van de Nederlanders zegt dan ook behoefte te hebben aan een digitale 'detox' en een echt 'offline' ontspanningsmoment.
 

LEGO

"Die digitale moeheid zorgt ervoor dat steeds meer volwassenen hun gading vinden in het bouwen met LEGO. Drie op tien Nederlanders zegt sinds de coronacrisis meer afleiding te willen zoeken in activiteiten waarbij ze mentaal tot rust kunnen komen. Twee op de vijf LEGO bouwers bouwen vooral met sets voor volwassenen. Door aan de slag te gaan met de LEGO sets voor volwassenen, komen ze in een soort state of mind die we joyful focus noemen. Met LEGO kunnen volwassenen een hands-on hobby uitoefenen en zich bewust losmaken van de hypergeconnecteerde wereld", vertelt Vincent Andries, brand manager bij LEGO.
 

Wijs de sleur de deur

Hoe we onze ontspanningsmomenten invullen, is natuurlijk sterk persoonsgebonden. De een is graag passief bezig en schakelt de hersenmassa liever tijdelijk uit, door bijvoorbeeld naar wat hersenloze televisie te kijken (40%). De ander (37%) is veel liever gefocust bezig met een activiteit waar je niet moe van wordt, zoals je urenlang verliezen in een puzzel met tig stukjes of kleine klusjes in huis. Dan zijn er ook nog bijna een kwart van de Nederlanders (23%) die lekker actief bezig wil zijn of willen sporten. Volgens de meerderheid van de Nederlanders (77%) zien de momenten die ze inplannen voor zichzelf er echter steeds grotendeels hetzelfde uit. De helft van de Nederlanders geeft dan ook aan dat ze op zoek zijn naar nieuwe ideeën om hun vrije tijd in te vullen.

De top 5 van favoriete me-time activiteiten zijn:
1. Films, series en tv kijken (51%)
2. Lezen (50%)
3. Sport en beweging (41%)
4. Tuin en natuur (39%)
5. Muziek spelen of beluisteren (42%)

Met sets als Central Perk (het fictief koffiehuis van de serie Friends), het LEGO Bloemenboeket, de vintage typemachine, de ingenieuze vleugelpiano die echte deuntjes kan spelen of de LEGO Ferrari 488 GTE “AF Corse #51”, heeft LEGO voor iedere volwassene wel een set die hem of haar aanspreekt. Ook volwassenen die op zoek zijn naar nieuwe ideeën voor hun vrijetijdsbesteding is de keuze reuze met het brede aanbod van LEGO.

Bureaus

Media

Economisch