L'Oréal en UNESCO willen meer vrouwen in wetenschap

27-02-2018 (14:34) - Marketing

Op Internationale Vrouwendag, donderdag 8 maart 2018, reiken L'Oréal en UNESCO voor de zesde keer de For Women in Science beurzen uit aan twee vrouwelijke wetenschappers op het gebied van Life Sciences. Dit jaar ontvangen Hanneke Wigman (UMCG) en Sonja Swanson (Erasmus MC) de beurzen ter waarde van maximaal 25.000 euro, waarmee zij de kans krijgen om een aantal maanden te werken aan hun onderzoek bij het prestigieuze Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS).


Dit jaar vindt de feestelijke uitreiking, die wordt georganiseerd in samenwerking met het Landelijke Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH), plaats op 8 maart bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in Haarlem. De jury gelooft dat de beurs om een aantal maanden bij het NIAS te werken voor hen zeer van nut gaat zijn omdat ze elk op hun onderzoeksgebied 'uitblinken, originele onderzoeksvragen die bovendien doordacht zijn.' 


Hanneke Wigman

Hanneke Wigman (1983) overtuigde de jury met haar doordachte aanvraag en haar vernieuwende blik. Haar onderzoek richt zich op psychische klachten bij jonge mensen, met name op het gebied van psychose. Wigman verdiept zich in de vraag hoe psychose zich ontwikkelt, hoe vroege symptomen van psychose samenhangen met andere symptomen, zoals bijvoorbeeld depressie, en met beschermende factoren of risicofactoren, en individuele verschillen in dit soort patronen.


Sonja Swanson

Het onderzoek van Sonja Swanson (1984) sluit volgens de jury qua karakter en inhoudelijk goed aan bij de beurs. De aanvraag was inspirerend en het onderzoek wordt door de jury gezien als zeer belangrijk om de wetenschap vooruit te helpen. Swanson richt zich op het onderzoeken van epidemologische en statistische methoden voor het beoordelen van causale effecten. Zo is er veel recent onderzoek naar 'Mendeliaanse randomisatie', een methode waarbij de genen gebruikt worden als natuurlijk experiment om de effecten van gezondheidsinterventies te bestuderen. 

 


Bureaus

Media

Economisch