Meerderheid koopt op advies influencers

24-05-2018 (15:15) - Marketing

Bijna twee derde van de Nederlanders van tussen de achttien en veertig jaar die minimimaal één keer per maand influencer content bekijkt doet op basis daarvan aankopen, blijkt uit onderzoek van strategisch influencer marketingbureau XMPLE.


Wat zijn de belangrijkste factoren? XMPLE ontdekte dat relevantie, geloofwaardigheid en betrokkenheid belangrijk zijn om content om te zetten in sales. 

 

vertrouwensband

Lukas Foks, baas bij XMPLE: “Influencers worden gezien als vrienden die precíes weten wat we nodig hebben. Aansprekend, overtuigend en onafhankelijk, net als hun tips en advies. Dat is niet vreemd, influencers werken jarenlang hard om een bijzondere vertrouwensband met hun volgers op te bouwen. In die vertrouwensband ligt het succes van adverteren via influencers: de consument vertrouwt er op dat zij enkel producten aanprijzen waar zij volledig achter staan.”

 

directe en indirecte invloed

Ruim 80% van de Nederlanders bezoekt influencer kanalen. Over het algemeen worden influencers positief beoordeeld. Consumenten zie ze als passievol (58,7%), oprecht (47,6%) en betrouwbaar (44,8%). Maar kopen ze ook? Uit het onderzoek van XMPLE blijkt dat 62,9% van Nederland wel eens aankopen doet naar aanleiding van advies van een influencer. Content die aansluit op de behoefte van de consument (64,5%), de geloofwaardigheid van de influencer (61,1%) en wanneer het voelt alsof de influencer een bekende is (48,8%) blijken het meest verband te hebben met aankoopgedrag.


Naast dat ruim 3 op de 5 Nederlanders de portemonnee trekt, naar aanleiding van influencer content, blijkt uit het onderzoek dat bijna 70% van de Nederlanders over de influencer content praat met vrienden en vriendinnen. 

 


Bureaus

Media

Economisch