Naturalis is Coolest Dutch Brand 2017

20-03-2018 (21:30) - Marketing

Jaar in jaar uit beoordelen marketeers creatieve bureaus op hun toegevoegde waarde. Maar wat zou er gebeuren als creatieven en strategen bepalen welk van origine Nederlands merk het beste presteert en zich daarom het Coolest Dutch Brand van het Jaar mag noemen? Met deze vraag ging de redactie van FONK Magazine in 2017 aan het werk. Op 20 maart 2018 won na 3 hectische voorrondes Naturalis de finale. Lees alles over de Coolest Dutch Brands 2017 in de nieuwe digitale editie van FONK Magazine
 

Innovatie & marketing

Gedurende een jaar heeft de redactie van FONK op basis van het vooraf vastgestelde thema maandelijks een Coolest Dutch Brand gekozen. In 2017 draaide het thema van de verkiezing om van origine Nederlandse merken met een lange traditie die dankzij innovatie en uitgekiende marketing opnieuw aan een opmars zijn begonnen, waardoor ze ook jonge(re) generaties aanspreken en aan zich weten te binden.
 

12 genomineerde merken

In december was de lijst met 12 merken compleet en moest de vraag beantwoord worden welk van deze merken zich hèt Coolest Dutch Brand van 2017 mag noemen. De genomineerde merken (in alfabetische volgorde):  COOP, Efteling, Gazelle, Heineken, Hema, Jozo, Naturalis, NS, Remia, Soa Aids Nederland, Spinnin’ records, Ten Cate.
 

HEMA, Naturalis of NS?

De 12 maandwinnaars hebben in januari 2018 in een eerste schriftelijke ronde de vakjury moetenovertuigen.Hoe veerkrachtig, hoe vernieuwend, hoe innovatief en met welke marcom middelen werd aantoonbaar resultaat geboekt?  Hun antwoorden vormden, samen met de input van de redactie van FONK Magazine, het vertrekpunt voor een 45 koppige vakjury van strategen en creatieven.  Op 15 februari 2018 koos de vakjury na de schriftelijke voorronde in een eerste live juryronde de drie finalisten van 2017. De Finalisten van 2017 zijn  (in alfabetische volgorde): HEMA, Naturalis en NS:

Ferry Buitenhuis, Manager Marketing Campaigns HEMA: “Wij willen de normale dagelijkse dingen net ietsbeter, makkelijker en leuker maken, dat noemen we ‘Supernormaal”

Corine van Impelen, Hoofd communicatie en evenementen Naturalis en winnaar Coolest Dutch Brands 2017: “Wat veel mensen niet weten is dat wij naast een museum ook een kennisinstituut zijn. In 2020 willen wij gezien worden als de autoriteit op het gebied van biodiversiteit.”
 
Nathalie Hettema, manager Brand & Design Management NS: “Consumenten zien NS steeds meer als een dienstverlening waarin de mens centraal staat.”
 

Naturalis  wint

Op 20 maart is in Amsterdam tijdens een razend spannende finale met onder meer power pitches van de drie finalisten hèt Coolest Dutch Brand van 2017 gekozen. De Award werd, na een anderhalf uur durende snoeispannende finale, uitgereikt aan Naturalis, dat zich nu een jaar lang Coolest Dutch Brand 2017 mag noemen. De award werd uitgereikt door ontwerper Robert Bronwasser (Bronwasser Design),  juryvoorzitters Rob Benjamens en Olaf Litjens, en door Nicolette Hulsebos namens initiatiefnemer FONK Magazine. 
 

Over Coolest Dutch Brands

Coolest Dutch Brands is een verkiezing waarin van origine Nederlandse merken centraal staan. Jaarlijks wordt een nieuw thema vastgesteld. In 2017 draaide het om merken met een lange traditie die dankzij innovatie en uitgekiende marketing opnieuw aan een opmars zijn begonnen, waardoor zij ook jongere generaties aanspreken. Coolest Dutch Brands is een initiatief van FONK. 
 

Vakjury 2017

Rob Benjamens (voorzitter) Olaf Litjens (voorzitter) Bas Welling (WeFilm)
Eugene Bay (VBAT) Taco Schmidt (Qindle) Lodewijk van der Peet (BeyenMeyer) Brian Hirman (Goud Uberconnected) Ramon Mesman (Talpa Content) Inge Ligthart (Dawn) Jelle Kolleman Made.for.Digital) Annette Menheere (Grey) Jan-Willem Brüggenwirth (de creatieve directie) Mike Dijkstra (Globrands) Jur Baart (Fitzroy) Ronald van Schaik (Kaliber) Maarten de Vries (Digital Agency Group) Klaas Weima (Energize) Marco Gijsen (BrandDeli) Marcel van Wing (ALFRED) Jeroen van Eck (Joe Public) Ivo Roefs (DDB & Tribal) Mariska Kloezen (Cheil Amsterdam) Frans Brand (Group for Brands) Gesina Roters (Day) Rik Heijmen (Kokoro)
Michael Vromans (DPDK) Rob Koghee (New Skool Media) Marcel van der Heijden (a friend of mine) Ingeborg Steenman (Sanoma) Paul Kroef (ARA) Kees-Jan Rozestraten (De Combinatie van Factoren) Martijn de Beijer (CHUNK) Philip Kok (The Valley) Meindert van der Heuvel (Interbest) Nico Hilhorst (M2Media) Marcel Verhaaf (Anthem) Maira Evers (The Gardeners) Willem-Albert Bol (de Persgroep) Hans Molenaar (Beeckestijn)
Christian van Santen (Van Santen Netwerk) Pieter Steenaert (BRUM) Nicolette Hulsebos (FONK).
 

Partners en sponsors Coolest Dutch Brands 2017

Coolest Dutch Brands 2017 kwam tot stand met steun van Made.for.Digital (Coolest Dutch Movie), MassiveMusic (Coolest Dutch Afterparty), Robert Bronwasser Design (Award ontwerp), Royal Goedewaagen, digital agency DPDK en de Persgroep.
 

alle ins & outs in FONK Magazine

In de digitale editie FONK Magazine lees je alle ins & outs van Coolest Dutch Brands 2017. Op 23 maart ligt het magazine ook in print bij onze abonnees in de bus. Heb je nog geen abonnement maar wil je FONK wel lezen, maak dan gebruik van een van de aanbiedingen in onze webshop of koop een los exemplaar.
 
foto: Giuseppe Toppers, Danto

Bureaus

Media

Economisch