Nederlander vindt cultureel uitje duur

24-08-2017 (09:15) - Marketing

De toegangsprijs voor culturele uitjes weerhoudt bijna een kwart van de Nederlanders om culturele activiteiten te ondernemen, terwijl tweederde van de Nederlanders cultuur wel een verrijking van zijn of haar leven vindt. De BankGiro Loterij wil de drempel verlagen met de zogeheten VIP-Kaart.


Vrouwen vinden culturele uitjes sneller duur of té duur dan mannen; 75% vs 56%. Dat blijkt uit een representatieve peiling van Peil.nl die de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland, in het kader van de opening van het culturele seizoen liet uitvoeren.


Maar liefst 66% van de Nederlanders vindt de toegangsprijs voor culturele uitjes duur, voor 23% is het de reden om niet te gaan. Dat is opvallend, aangezien 67% van de ondervraagden zegt dat cultuur het leven verrijkt.


Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste Nederlanders het afgelopen jaar een bioscoop (54%) en een museum (43%) hebben bezocht. Populair om nog vaker te bezoeken zijn de bioscoop (50%), het museum (42%) het theater (41%) en een popconcert (41%).


Vooral een museumbezoek wordt als cultuur beschouwd (89%), gevolgd door een theatervoorstelling (71%) en een klassiek concert (65%) of de opera (62%). Voornamelijk stedelingen vinden dat cultuur hun leven verrijkt (75%), Noorderlingen staan er het meest nuchter in (58%).


Cultuur bereikbaar maken

De BankGiro Loterij wil cultuur toegankelijker maken met de zogeheten VIP-Kaart.  Michiel Verboven, managing director BankGiro Loterij: “Als deelnemer aan de BankGiro Loterij krijg je automatisch de VIP-Kaart. Deze kaart geeft gratis toegang tot vijftig topmusea en tot 50% korting op vele vormen van cultuur: van theater en opera tot festival, film en musical. Zo willen wij cultuur bereikbaar maken voor iedereen.” 


Bij de BankGiro Loterij gaat de helft van ieder lot naar cultuur en behoud van cultuur in Nederland. Dit geld komt ten goede aan molens, musea, concerten en festivals. De andere helft van het lot is bestemd voor de prijzenpot en het organiseren van de loterij. Afgelopen jaar ging er dankzij de deelnemers aan de loterij 67 miljoen euro naar cultuur.

 

Bureaus

Media

Economisch