Nederlanders minder gestresst over inkopen voor de feestdagen dan andere Europeanen

04-12-2017 (10:14) - Marketing

Om meer inzicht te krijgen in het gedrag rondom inkopen voor de feestdagen, heeft PayPal een onderzoek uitgevoerd in verschillende Europese landen over de ongemakken van het (online) shoppen rondom de feestdagen, samen met Kantar Millward Brown. Waar de feestelijke periode mogelijk verhoogde sales voor retailers betekent, kan het voor consumenten stress opleveren. Maar Nederlanders zijn relaxter over inkopen voor de feestdagen dan andere Europeanen.
 

Ieder kent het beeld van afgeladen winkels en winkelstraten rondom de feestdagen. Het is dan ook niet verassend dat online shoppen steeds populairder wordt. Uit het onderzoek blijkt dat 45% van de Nederlandse consumenten hun Sint- en Kerstinkopen tegenwoordig online doen. De meeste van deze aankopen worden vanaf een pc of laptop gedaan (77%), maar mobiel shoppen wordt ook steeds populairder. De belangrijkste reden om mobiel te shoppen is dat men een cadeau direct kan kopen wanneer ze een idee hebben (46%). Dit is waar contextual commerce zich begint te ontwikkelen. Men zoekt vaak inspiratie op bijvoorbeeld Instagram of Pinterest, waardoor producten nu ook direct vanaf daar te kopen zijn.
 

Geen stress

De drukke winkeldagen en bijkomende attente verwachtingen van familie en vrienden rondom de feestdagen kunnen voor wat spanning en pijnpunten zorgen onder consumenten. Het onderzoek laat echter zien dat van de Europese landen, de Nederlanders de minste stress ervaren tijdens dit seizoen: Nederlanders geven minder geld uit rond deze dagen dan anderen en zijn minder kritisch over de pijnpunten. Wel 44% zegt dat inkopen voor de feestdagen hen geen stress oplevert. De pijnpunten worden wel herkend en daarom omzeilen veel Nederlanders liever de drukte.
 

Wat in Nederland het vervelendst wordt gevonden aan shoppen voor Sinterklaas en Kerst: de ervaring in de winkel: 67% van de Nederlandse populatie wordt geïrriteerd van de drukte in de fysieke winkels en overvolle straten, opstoppend verkeer en onbeleefde en dringende mensen in de rijen bij de kassa. Nadenken over en het vinden van het juiste cadeau: ruim 6 op de 10 Nederlanders raakt geërgerd van het zoeken van cadeaus voor de feestdagen (63%). 62% vindt het managen van de uitgaven het grootste pijnpunt.   
 

Zorgen over online shoppen

Het grote voordeel van online shoppen is dat men de chaos ermee kan vermijden. Aankopen via het internet kunnen echter ook zorgen met zich meebrengen. Meer dan de helft (54%) van de Nederlanders die online shopt vindt het vervelend om aparte transportkosten te betalen bij het doen van aankopen op verschillende websites. Ook iedere keer moeten registreren op een website of bankgegevens moeten delen worden als barrières beschouwd bij resp. 46% en 29% van de Nederlandse consumenten.
 
Dit is in lijn met de algemene data over online shoppen van PayPal. Een soepele winkelervaring is heel belangrijk voor klanten. Men wil zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het invullen van gegevens: 46% van de Nederlanders betaalt liever online zonder zich te hoeven registreren of financiële gegevens te delen. Consumenten betalen het liefst snel en makkelijk. Een oplossing die dit tegemoet komt is het activeren van PayPal’s One Touch. Daarmee kun je ingelogd blijven, waardoor je ook je PayPal-inloggegevens niet meer hoeft in te vullen.
 
Tot slot laat het onderzoek zien dat wel één op de vier Nederlandse consumenten (25%) zich zorgen maakt over of hun bestellingen goed aankomen of dat ze een verkeerd of beschadigd product ontvangen. Zorgen als deze kunnen consumenten van een aankoop weerhouden. Voor zulke gevallen probeert PayPal gebruikers onder meer te helpen met Aankoopbeschermingen en Retourkosten Vergoeding.

Bureaus

Media

Economisch