Nieuwe trend: menselijke waardigheid

01-12-2015 (11:27) - Marketing

In het nieuwe trendboek MOOD 16 van Trendslator dat vandaag verschijnt, zien we een verschuiving optreden van materiële waarde naar menselijke waardigheid. 
 
Tot voor kort werd de stemming bepaald door de ontwikkelingen op economisch gebied en was geld het belangrijkste onderwerp in het maatschappelijke debat. 
 
Het debat in dit Disruptieve Decennium gaat niet meer over de waarde van geld maar over de waarde van ons leven: van rendementsdenken en #dieselgate naar Malala en 'Madonna Merkel'.
 
vrijheid en vrede
In een tijd waarin we worden overspoeld door vluchtelingen en aangevallen door terroristen worden er fundamentele vragen gesteld over onze rechten op het gebied van vrijheid en vrede. 
 
De 7 trends voor 2016 – BELONG, BELIEVE, BLEND, IMPROVE, EVOLVE, RECOVER, DISCOVER – leren dat de moraal het belangrijkste thema voor de komende tijd is. Wat vinden mensen belangrijk genoeg om voor te leven en soms zelfs om voor te sterven? 
 
voor elkaar
Menselijke waardigheid is de vrijheid om te bepalen hoe je wilt leven en ook hoe je je rol als vrouw of man, of ergens daartussenin, wilt invullen. Er is een zoektocht gaande naar manieren waarop we gezonder en gelukkiger kunnen worden. 
 
Van geven worden we gelukkiger dan van graaien. Je leven verbeteren, dat betekent niet per se nog meer geld en goederen verzamelen maar op een zinvolle manier leven en werken en van betekenis kunnen zijn voor elkaar. 
 
mens en maatschappij
Er wordt nog steeds strijd geleverd, niet meer over winst en verlies maar over goed en kwaad. We kunnen ervoor kiezen om maatschappelijk belang zwaarder te laten wegen dan eigenbelang en om onze kennis en ervaring in te zetten om positieve veranderingen teweeg te brengen. 
 
Voor burgers, bestuurders en bedrijven is een taak weggelegd om nu en in de toekomst invulling te geven aan die menselijke waardigheid. Want het hoogste doel dat we in het leven kunnen bereiken is van waarde en betekenis zijn voor mens en maatschappij. 
 
7 Trends voor 2016
BELONG
De moraal aan de macht; Van doemdenken naar doeldenken
BELIEVE
Pad naar het paradijs; Verlichting voor lichaam en geest
BLEND
Powervrouwen; Vrouw met man mengen
IMPROVE
Geluk is een keuze; Merken voor gezond geluk
EVOLVE
De evolutie van onze natuur; Biotech voor een beter leven
RECOVER
Manifest voor verandering; Actie voeren voor schone handen
DISCOVER
Leren door te spelen; Spelen van acht tot tachtig

 


Bureaus

Media

Economisch