NoFoodWasted doopt 3e Kerstdag om tot Nationale Kliekjesdag

23-12-2017 (16:15) - Marketing

Een derde van ons voedsel verdwijnt in de afvalbak. Dat komt neer op zo’n 41 kilo per persoon per jaar, 130 euro per persoon. NoFoodWasted vindt dat zonde en doopt Derde Kerstdag om tot Nationale Kliekjesdag.


Nog steeds wordt een groot deel van ons voedsel onnodig weggegooid. Tijdens de feestdagen koopt de Nederlandse consument ruim in. Supermarkten spelen daar op in en houden veel over; zij zijn verantwoordelijk voor 10% van de totale voedselverspilling. NoFoodWasted roept daarom Nederland op om op derde kerstdag, 27 december, de kliekjes van de kerstdagen op te maken. August de Vocht, oprichter NoFoodWasted: ‘Met kerst willen we niemand tekort doen en dus kopen we groots in. Alles wat overblijft verdwijnt vaak regelrecht in de afvalbak. Zonde.’ 


Consument grote verspiller

De consument is een grote verspiller. 40 tot 45% van het voedsel belandt in de afvalbak. Door te ruim in te kopen, te veel te koken en niet op de juiste manier te bewaren. August: ‘Met een paar kleine aanpassingen kun je al efficiënter inkopen. Zoals een boodschappenlijstje maken voordat je naar de supermarkt gaat en weten wat je in huis hebt. Daarmee houd je ook nog eens meer centen in je zak.’
 

Restaurants koken met restjes

De Nederlandse horeca verspilt ongeveer 51 miljoen kilo voedsel per jaar. Er zijn restaurants die daar al wat mee doen en kliekjesdag organiseren zoals restaurant SEC in Oisterwijk. Zij koken die dag met vers voedsel overgebleven van de kerstdiners. Niels Janse, eigenaar en chef-kok van SEC: ‘Kerst vergelijk ik altijd met een trouwerij, álles moet goed gaan. Daarom kopen we ruim in maar houden dus ook veel over. Op Derde Kerstdag maken we de restjes op, we doen dat al zeven jaar en met succes! Onze gasten vinden het heerlijk om die dag ongedwongen uit eten te gaan én iets goed te kunnen doen.’ Café ‘t Hemeltje in Bloemendaal maakt op zaterdag 30 december alle restjes op.


Feest van overdaad compenseren

August: ‘Met kliekjesdag zetten wij in op Derde Kerstdag om het feest van overdaad te compenseren. Ook willen wij de aandacht vestigen op het feit dat we minder producten moeten inkopen maar vooral ook produceren. Want juist dáár ligt de winst.’


Bureaus

Media

Economisch