NS lanceert nieuw ontwerp voor treinen

24-06-2021 (12:03) - Marketing

Deze maand presenteerde NS de eerste gemoderniseerde dubbeldekker met een compleet nieuw ontwerp van de buitenkant. Verantwoordelijk voor het nieuwe ontwerp is Studio Dumbar (part of Dept), het bureau dat ook de recentelijke vernieuwing van de huisstijl voor zijn rekening nam. Het nieuwe ontwerp voor de treinen wordt uiteindelijk doorgevoerd op alle nieuw te bestellen en te moderniseren NS-treinen.
 
NS en Studio Dumbar hebben een historische band met elkaar. De huisstijl van NS, met het kenmerkende logo en de kleuren geel en blauw, is ontworpen door Gert Dumbar, de oprichter van het bureau. De stijl is vijftig jaar later nog vol in gebruik en daarmee één van meest duurzame ontwerpen. Studio Dumbar en NS werkten recentelijk weer samen aan de vernieuwing van de huisstijl. Dit leidde ondermeer tot de introductie van de 'flow', de golvende lijn die is doorgevoerd in de communicatiemiddelen van NS. Het symboliseert het streven van NS om iedereen vloeiend en flexibel van deur tot deur te brengen.
 

Eenheid

Studio Dumbar ontwikkelde ook het ontwerp waarmee NS meer eenheid wil brengen in het uiterlijk van de treinen. Het ontwerp is rustiger, minder versnipperd in het toepassen van kleurvlakken en logo’s, en laat door de ‘flow’ aan de voorkant meer stroomlijn zien. Naast de gemoderniseerde dubbeldekker zijn onlangs ook de Vectron locomotieven voor de Nightjet nachttrein voorzien van de nieuwe uitstraling. Uiteindelijk volgen alle nieuwe NS-treinen die in de toekomst worden besteld of gemoderniseerd.
 
Erik de Vlaam, designer bij bij Studio Dumbar: "Na eerst te hebben gewerkt aan de vernieuwing van de visuele identiteit van NS, is het mooi om het ontwerp door te voeren naar de treinen zelf. Op basis van de eerdere flow, hebben we een nieuw ontwerp gemaakt dat moderner is, meer snelheid uitstraalt en NS met recht een trots gevoel geeft."
 
Foto: Steven Oskam

Bureaus

Media

Economisch