Ondernemers integreren social media kanalen nog te weinig op website

25-09-2017 (11:48) - Marketing

Niet alleen een werkende website is van belang. Ook het inzetten van social media kanalen wordt steeds belangrijker. Telefoonboek.nl onderzocht 596.231 websites in haar database en bekeek of social media buttons geïntegreerd zijn op websites en om welke social media buttons het dan gaat.
 

Facebook

Van de 596.231 onderzochte URL’s, bleek bij 157.225 gevallen sprake te zijn van een social media button die naar een Facebookpagina leidt, hetgeen neerkomt op 26,4%. Facebookpagina’s lijken voornamelijk geschikt om korte updates met foto’s te plaatsen, maar ook om bijvoorbeeld events aan te maken en te monitoren hoeveel mensen naar een gepland event zullen komen. Een social media button naar het bekende netwerkplatform kwam dan ook het vaakst voor op websites. Ondanks het feit dat deze button het vaakst voorkwam, maken relatief weinig bedrijven gebruik van deze mogelijkheid.
 

Twitter

Waar Twitter een aantal jaren geleden nog een van de meest bekende social media platformen leek te zijn, lijkt dit al een lange tijd niet meer het geval. Toch kan dit social media platform nuttig zijn voor bedrijven om korte nieuwsupdates of aankondigingen te plaatsen. Uit de gegevens blijkt echter dat nog maar slechts 17,6% (105.172 URL’s) van de websites een knop heeft geïntegreerd die naar een Twitterpagina leidt.
 

LinkedIn

LinkedIn is ingericht als zakelijk netwerkmedium en zou erg geschikt kunnen zijn voor bedrijven om gebruik van te maken. Toch lijkt het er op dat bedrijven niet zo goed weten welke voordelen dit medium kan bieden. Zo blijkt ook uit de gegevens dat bij 73.440 onderzocht URL’s sprake was van een LinkedIn button, hetgeen neerkomt op slechts 12,3%.
 

Instagram

Tot slot is er gekeken naar het gebruik van buttons naar Instagram accounts van bedrijven. Eén beeld zegt soms meer dan duizend woorden en dat is dan ook de kracht van Instagram. Bedrijven kunnen via een bedrijfspagina hun producten of dienst tonen en op die manier de klantbeleving én klantrelatie versterken. Toch blijkt ook dat dit sociale medium nog niet voldoende wordt omarmd door bedrijven. Zo integreerde slechts 4,7% (28.001 URL’s) van de onderzochte websites een Instagram button op de bedrijfswebsite.
 

Vergelijking

Ruim een halfjaar geleden (februari 2017) heeft Telefoonboek.nl eenzelfde onderzoek uitgevoerd waarbij 419.839 URL’s werden onderzocht op het bezit van social media buttons. Uit de gegevens is af te leiden dat het gebruik van Twitter buttons op websites met 7,1% is afgenomen. Dit lijkt niet verrassend aangezien het sociale medium steeds verder afneemt in populariteit. Wel is het opvallend dat het gebruik van social media buttons voor Facebookpagina’s, Instagram accounts en LinkedIn bedrijfspagina’s ook verder is afgenomen. Aangezien deze sociale media erg populair zijn, zou een toename van het aantal buttons meer voor de hand liggen dan een afname. Zo was er in februari 2017 nog bij 83,6% van de onderzochte URL’s  een social media button te vinden, terwijl dit in september 2017 maar bij 61% het geval was. De achterliggende reden hiervoor kan dan ook niet zomaar worden verklaard.
 
Gebruik social media buttons
                               URL’s                    Facebook            Twitter                 LinkedIn              Instagram 
Feb  2017            419.839                36,2%                   24,7%                    17,2%                   5,5%      
Sept 2017            596.231                26,4%                   17,6%                   12,3%                   4,7%
 

Verrassende resultaten

Ronny Oonk, manager van Places Websites omschrijft de resultaten van het onderzoek als verrassend. Hij geeft aan dat bedrijven mogelijk wel gebruik maken van één of meerdere social media kanalen, maar zij op de bedrijfswebsite hier niet naar verwijzen door middel van een social media button. “Het is erg jammer dat bedrijven geen gebruik maken van social media buttons op hun website. Op die manier kunnen zij namelijk de verschillende kanalen met elkaar integreren. Aangezien elk kanaal een eigen en uniek doel heeft, is het van belang dat klanten hiervan op de hoogte zijn. Een bedrijfswebsite is dan ook geschikt als overkoepelend kanaal.”

Bureaus

Media

Economisch