RAI Amsterdam gaat in de ketchup business

06-07-2016 (15:02) - Marketing

Met Ketchup, Basil Olive Oil en Red Apple Vinegar lanceert RAI Amsterdam deze zomer een eigen food productlijn. Opmerkelijk nieuws van de Amsterdamse beursorganisatie die jaarlijks voor ruim 1,5 miljoen (internationale) gasten zelf de catering en hospitality verzorgt. Er ligt dan ook een bijzonder verhaal aan ten grondslag.
 
de aanleiding
Het verhaal begint een aantal maanden geleden met het faillissement van V&D. Grote hoeveelheden verse ingrediënten voor La Place (partner van de RAI) hebben geen bestemming meer, waaronder een grote batch tomaten van Stadskwekerij Osdorp.
 
RAI Amsterdam streeft er met het eigen concept ‘Hartverwarmend Amsterdam’ naar om samen te werken met biologische (zuivel)boeren uit de regio, die staan voor dagverse, duurzame, diervriendelijke en smakelijke producten.
 
Rooie Sien
Executive Chef van RAI Amsterdam, Rientz Mulder: ‘Dit voorjaar kregen we een telefoontje van onze lokale partner Stadskwekerij Osdorp met de vraag of wij interesse hadden in een batch Rooie Sien-tomaten en zo voedselverspilling tegen konden gaan. Vanzelfsprekend zagen we mogelijkheden en zijn aan de slag gegaan met Walter Abma’.
 
smaakmaker
Abma’s is een bekende smaakmaker in de culinaire wereld en adviseur van de Stadskwekerij Osdorp (waar vooral jongeren uit de verslavingszorg en WA-jongeren werkzaam zijn). Hij bundelde graag de krachten met de culinaire chefs van RAI Amsterdam. Walter Abma: ‘Ze noemen zich de Basement Chefs en dat is niet zomaar. De Basement Chefs zijn no-nonsens en geven overal een eigen draai aan. Ze hebben aan de milieukeur geteelde tomaten een eigen gezicht en eigen receptuur gegeven.’

Basement Chefs
Basement Chefs is de naam van het culinaire team van de RAI. De naam is ooit zelf verzonnen om collega’s te enthousiasmeren over wat er allemaal in en rond de keuken gebeurt. De Basement Chefs opereren vanuit het centrum van ondergrondse tunnels en kelders, waar zich de keukens van de RAI bevinden. Van galadiner tot congres of beurs – de catering van de RAI heeft de mogelijkheden, logistieke slagkracht én de flexibiliteit om van ieder evenement een culinair succes te maken. Tijdens grote evenementen zijn er zeker een paar honderd koks in de keukens actief.
 
geen geheim recept
De Basement Chefs zijn dit initiatief samen aangegaan om met de verse producten, die anders verloren zouden gaan, mooie recepten te ontwikkelen. De Ketchup, Basil Olive Oil en Red Apple Vinegar hebben een eigentijdse vormgeving en de recepten zijn geen geheim. De producten zijn vanaf nu te proeven in de horeca van RAI Amsterdam en tijdens evenementdagen te koop in het Grand Café van RAI Amsterdam.
 
Online bestellen kan ook via www.rai.nl/ketchup.

Bureaus

Media

Economisch