Refreshing: geef nooit korting!

29-09-2015 (18:18) - Appen met

11.40 uur - Het was druk gistermiddag en -avond bij Redmint in Amsterdam Zuidoost bij het tweede ‘Refresh’-seminar van het bureau met als gastheer Léon Bosch. Marketing-goeroe Jos Burgers presenteerde er zijn boek.
 
Jos Burgers gaf na een helder intro het even inspirerende, informerende als amusante seminar dat de prikkelende naam ‘Geef nooit korting!’ als titel droeg. Hoe zou die boodschap in een ruimte vol met toehoorders uit het zakenleven en de retailwereld vallen?
Burgers bleek een enthousiast en bedreven spreker met een groot talent voor relativerende humor en frisse kwinkslagen. Hoewel niet iedereen het altijd eens was met de theorieën van de marketingkenner met vele boeken op zijn naam, bleven zijn adviezen bij.
 
De hoofdrol deze middag was voor Burgers’ zijn boek ‘Geef nooit korting!’. De Brabander sprak over consumenten die een Mercedes willen voor de prijs van een Polo, over echte en onechte prijsdruk en de onzekerheden van de klant.
‘Bij de prijs draait het om het gevoel’, aldus Burgers. ‘En wist je dat de klant bij de prijs van een product altijd als eerste naar het linkergetal kijkt? En hoe minder lettergrepen die prijs heeft, hoe goedkoper het product lijkt. Ik heb het niet zelf bedacht, maar het schijnt weldegelijk te kloppen.’
 
Veroorzaakte bovenstaande nog niet genoeg impact, dan deden verschillende tips dat zeker. ‘De wet van Snuf’ bijvoorbeeld. Snuf? De naam van een hond. Want alles wat je een hond geeft, krijg je ooit terug. Hetzelfde geldt voor de klant. Geef hem begrip en complimenten en eens zal hij je ontzettend dankbaar zijn en je belonen. 
En o ja: presenteer je prijzen altijd van duur naar goedkoop, gebruik humor op een verstandige wijze, zet de sandwich-techniek in (waarde-prijs-waarde) en steek vooraf genoeg tijd in de klant.
 
Geen verhitte discussies tijdens en na het seminar – hoewel er volgens sommigen iets meer vanuit de perceptie van de consument mocht worden gesproken, wel een prima walking dinner, borrel en genoeg netwerkmomenten. 
 
Dus: geef nooit korting? Ach, we blijven toch een aanbiedingen-gek landje. De visie van Burgers inspireerde wel en bewees maar weer eens dat er meerdere mogelijkheden zijn om de klant te overtuigen en (vooral) te houden.
De gasten van de tweede Refresh bijeenkomst gingen niet alleen met een exemplaar van ‘Geef nooit korting!’ naar huis, maar kegen ook het miniboekje ‘Rondje Prijs’ met daarin honderden synoniemen voor het woord ‘korting’ mee

In januari  2016 volgt de volgende Refresh bijeenkomst.