SodaStream wint rechtszaak en Euro Effie Award

18-10-2017 (09:35) - Marketing

De rechter heeft gesproken: SodaStream Benelux wint de rechtszaak, aangespannen door de  sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie (VIWF). Volgens de VIWF bevatten de “Shame or Glory” en “No Planet. No Christmas” campagnes misleidende informatie over het effect van plastic flessen op het milieu en schaadt het de naam van producten van gebotteld water. SodaStream heeft met de “Shame or Glory” campagne een Euro Effie Award gewonnen in de categorie Carpe Diem.


“We zijn heel blij met de uitspraak van de rechter”, aldus Johan Schepers, Country General Manager Sodastream Benelux. “We hebben ons niet laten stoppen door de bedreiging van de VIWF. SodaStream maakt humoristische campagnes en “Shame or Glory” is een geweldige parodie op een beroemde Game of Thrones scene. Met onze campagnes willen we het serieuze probleem rond plastic vervuiling op een humoristische manier aan de kaak stellen. Zo ook met de “Homoschlepien” campagne die we dit jaar hebben gelanceerd om het prehistorische gebruik van vervuilende plastic wegwerpflessen humoristisch onder de aandacht te brengen."


F**k Plastic Bottles

Sodastream maakt controversiële reclamecampagnes om aandacht te vragen voor milieuvervuiling door plastic afval. De “Shame or Glory” campagne leidde tot een wereldwijd debat over het gebruik van plastic flessen en de verwoesting die ze veroorzaken. Volgens de VIWF, de vertegenwoordiger van 90% van de bedrijven die actief zijn op de markt van natuurlijke mineraalwater, bronwater, tafelwater en frisdranken, is de campagne expliciet gericht tegen bruiswater in plastic flessen. Volgens de VIWF schaadt de campagne de naam van producten van gebotteld water en bevat het misleidende informatie over het effect van plastic flessen op het milieu. Daarom eiste zij een opheffing van de reclamecampagnes van SodaStream. “Met de ‘Shame or Glory’ en ‘No Planet. No Christmas’ campagnes en het verspreiden van de T-shirts met de tekst ‘F**k Plastic Bottles’ wilden we laten zien hoe hopeloos het is om water te drinken uit plastic flessen, terwijl je met één druk op de knop thuis bruiswater kunt maken”, aldus Johan Schepers. De rechter heeft de claim niet ontvankelijk verklaard, omdat een juridische procedure niet in het wettelijke doel van de VIWF is opgenomen. SodaStream Benelux hoeft de campagne niet offline te halen en ook geen claim van 50.000 euro te betalen voor iedere dag dat de campagne online heeft gestaan.


Award winning campagne

SodaStream heeft niet alleen de rechtszaak gewonnen, maar de “Shame or Glory” campagne is ook bekroond met een Euro Effie Award in de categorie Carpe Diem. De Euro Effie Awards zijn de jaarlijkse uitreikingen voor de marketing- en communicatiesector, waarbij campagnes die in twee of meer Europese landen werden uitgerold worden ingezonden. De campagne met in de hoofdrol Game of Thrones sterren Thor Bjornson (The Mountain) en Hannah Waddingham (Septa Unella) stimuleert de consument om vers kraanwater te gebruiken in plaats van water uit vervuilende plastic flessen. De jury erkent SodaStreams effectieve marketingcommunicatie in het pleiten voor een plastic fles vrije wereld. “Het winnen van de rechtszaak is voor ons de grootste triomf, deze Euro Effie Award is de kersopdetaart”,aldus een trotse Johan Schepers. 


Over SodaStream

SodaStream biedt een duurzaam alternatief voor bruisend water en is wereldwijd marktleider op het gebied van bruiswatertoestellen voor thuis. Met SodaStream maak je kraanwater in een handomdraai bruisend en hoef je nooit meer met flessen bruisend water uit de supermarkt te sjouwen. SodaStream is het ideale toestel voor iedereen die het drinken van kraanwater graag spannend maakt. De intensiteit van de bubbels bepaal je zelf. Kortom, meer verfrissing, minder gesleur.

SodaStream is in meer dan 45 landen actief en werkt aan uitbreiding. In Nederland is SodaStream verkrijgbaar bij onder andere Bol.com, Mediamarkt, Coolblue en BCC.


Bureaus

Media

Economisch