Sportwebwinkels benutten kansen voor toppositie Google onvoldoende

24-08-2016 (10:09) - Marketing

Nederland behaalde veel gouden medailles op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. ISM eCompany vroeg zich af of Nederlandse sportwebwinkels net zo gedreven streven naar de felbegeerde eerste plek in de zoekresultaten in zoekmachines, als onze sporters naar de eerste plek op het podium.
 
De tien onderzochte sportwebwinkels scoorden gemiddeld een magere 5.7. De winnaar van het onderzoek was Footlocker met een 7.2.
 
 
 
optimalisatiekansen
Kees Beckeringh, Team Lead Zoekmachine-optimalisatie bij ISM eCompany: 'De onderzochte sportwebwinkels kregen met een 5.7 gemiddeld net een voldoende. Het is opvallend dat ze kansen laten liggen op bekende basiselementen van zoekmachine-optimalisatie. Denk aan het gebruik van zoektermen in titels van pagina’s.'
Het slechtst beoordeelde onderdeel is crawl-optimalisatie. 'Google doorzoekt (crawlt) webwinkels met hulp van zogenaamde ‘spiders’. De capaciteit van Google is niet eindeloos. Daarom hebben spiders een crawl-budget. De tien onderzochte webwinkels zorgen er momenteel niet goed voor dat de spiders dit budget optimaal inzetten.' 
 
het onderzoek
De gekozen sportwebwinkels zijn een greep uit de algemeen bekende sportwebwinkels in Nederland en hebben een ruim assortiment bestaande uit verschillende collecties van diverse merken. Het algoritme die de volgorde van de zoekresultaten in Google bepaalt is niet openbaar bekend. Daarom is op basis van meer dan tien jaar ervaring in zoekmachine-optimalisatie voor webwinkels een lijst van veertig SEO-elementen opgesteld.

Bureaus

Media

Economisch