Spotta en Redmint ontwikkelen effectieve activatie

24-10-2016 (09:52) - Marketing

Spotta heeft samen met Redmint een nieuwe serie creatieve uitingen ontwikkeld voor verspreiding via het Spotta huis-aan-huis folderpakket. Kartonnen folders die uitgevouwen een kijkdoosje of pop-up-kaart blijken te zijn, geurkaarten, spiegelflyers, geluidskaarten of ‘treetjes’ voor snoepgoed of frisdrankflesjes.


Uit een eerste test blijkt dat deze verrassende huis-aan-huis uitingen bijdragen aan een grotere merkbeleving en meer interactie tussen consument en merk. Daarnaast blijkt ook de verkoopintentie toe te nemen.   

'De mogelijkheden voor folders zijn grenzeloos', denkt Marktmanager Retail Jan Willem Kuiper van Spotta. 'Afwijkende folders van karton kunnen net als gewone folders worden verspreid via ons folderpakket. De consument vouwt een kartonnen folder bijvoorbeeld tot een grappig kijkdoosje of pop-up kaart. Daardoor komt de boodschap veel positiever binnen en wordt de consument ook direct getriggerd. We experimenteren met geuren, kleuren, geluiden en beelden. We willen mensen inspireren en uiteindelijk aanzetten tot actie.'


benchmark

Spotta heeft met creatief activatie bureau Redmint, retailers en exploitanten geëxperimenteerd met uitingen in de vorm van snoepgoed, een uitvouwbaar tasje en een geurkaart voor een wasmiddel. 'Uit effectiviteitsonderzoek blijkt dat het kartonnen tasje in een benchmark een verbeterde verkoopintentie scoorde van 65%. Ook de folder in de vorm van een chocoladereep werd hoog gewaardeerd door de ontvangers met een aankoopintentie die 12% hoger lag dan van een vergelijkbare normale folder', aldus Kuiper. 


maatwerk

Spotta biedt retailers en fabrikanten ondersteuning bij het ontwikkelen van creatieve uitingen. Jan Willem Kuiper: 'Samen met de opdrachtgever gaan we op zoek naar een creatieve verrassing voor de consument die beleving, interactie of een functionaliteit biedt, passend bij het merk.' Meer informatie en voorbeelden zijn te bekijken op http://www.zakelijk.spotta.nl/algemeen/creatieveuitingen


bereik

95% van alle Nederlanders leest wel eens een reclamefolder. Daarmee bereikt de populaire folder 12,7 miljoen Nederlanders. Na het lezen van een folder, digitaal of op papier, zegt 60% van de lezers bereid te zijn tot het doen van aankopen. 46% koopt regelmatig een product uit een folder. De huis-aan-huis folder is daarmee een succesvol (communicatie)middel dat aanzet tot actie. Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2016, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).

 

Bureaus

Media

Economisch