Supermarktfrustraties rondom feestdagen

07-12-2016 (10:25) - Marketing

De feestdagen komen eraan: voor velen de mooiste én de lekkerste tijd van het jaar. Maar de voorbereidingen van het kerstdiner lopen niet altijd even ontspannen. Driekwart van de Nederlanders vindt supermarkten rondom de feestdagen te druk. Bijna de helft ondervindt hierdoor stress van de jaarlijkse kerstboodschappen.


En dat is niet alleen door overvolle supermarkten, maar ook omdat we met de planning van onze inkopen worstelen. Zo vindt tweederde het lastig om hoeveelheden goed in te schatten, heeft 28% moeite met het opstellen van het boodschappenlijstje en is twee van de vijf bang om iets te vergeten. Opvallend is dat maar liefst 80% van de Nederlanders aangeeft teveel in te kopen, wat ertoe leidt dat 59% van de mensen eten weggooit na de Kerst. Dit en meer blijkt uit onderzoek van maaltijdboxaanbieder HelloFresh onder 1.000 Nederlanders. 

 

Grootste supermarktfrustraties
1.      Teveel klanten in de supermarkt (63%)
2.      Wachtrijen bij de kassa (60%)
3.      Producten niet voorradig (59%)
4.      Overvolle parkeerplaats (42%)
5.      Onvindbare producten (40%)
6.      Te weinig personeel (15%)
7.      Koopgedrag van anderen (overdreven veel) (12%)
8.      Ongeduldig of chagrijnig personeel (11%)
9.      Beperkte openingstijden (9%)


Het onderzoek werd in opdracht van HelloFresh uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard. Aan het onderzoek namen meer dan 1.000 Nederlanders en 1.000 Belgen deel. Hierbij is rekening gehouden met een representatieve spreiding in geslacht, leeftijd (vanaf 18 jaar), gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleidingsniveau. In België is rekening gehouden met een representatieve spreiding aan respondenten afkomstig uit Vlaanderen en Wallonië. In dit onderzoekspersbericht zijn uitsluitend de Nederlandse resultaten meegenomen.


Bureaus

Media

Economisch