Traditionele merken winnen terrein in Google zoekresultaten

27-11-2015 (08:41) - Marketing

Het SEO Benchmark onderzoek (voorheen de Top 100 Online Vindbaarheid), dit jaar voor de negende keer uitgevoerd door iProspect, laat zien dat ondanks de sterke positie van
Wikipedia in de organische Google zoekresultaten, traditionele merken terrein winnen.

Bol.com beste webshop
Wikipedia voert de overall lijst aan met een gemiddelde 13e positie binnen de 14 onderzochte
hoofdbranches. Waar in 2014 Zalando nog als commerciële winnaar naar voren kwam, is de Duitse Fashion webshop in 2015 geen top performer in de overall lijst. Wel voeren zij nog steeds de Fashion branche aan.
Overige cross-branche resultaten laten zien dat Bol.com de best scorende webshop is met een
gemiddelde 20e positie. Facebook komt binnen de sociale media het beste naar voren in de organische Google resultaten en NU.nl neemt deze plaats in bij de nieuwssites.

branche resultaten
Belangrijke focus van deze benchmark is de SEO performance binnen specifieke branches, waar de volgende domeinen de nummer 1 positie innemen:


Audicien                                       www.beterhoren.nl
Automotive                                   www.anwb.nl
Convenience food                        www.thuisbezorgd.nl
Doe-het-zelf                                  www.praxis.nl
Elektronica                                    www.bol.com
Energie                                          www.energieleveranciers.nl
Fashion                                          www.zalando.nl
Financiële dienstverlening             www.belastingdienst.nl
Kaarten en geschenken                 www.greetz.nl
Opticien                                          www.pearle.nl
Persoonlijke verzorging                  www.douglas.nl
Providers                                        www.tmobile.nl
Reizen                                            www.arke.nl
Sport                                               www.beslist.nl


merk autoriteit
Arthur Buring, Head of Owned Media iProspect, over het SEO Benchmark onderzoek:
Ook dit jaar biedt de SEO Benchmark interessante inzichten binnen het SEO vakgebied. Zo is Wikipedia nog steeds een dominante speler in diverse branches. Met name haar autoriteit en relevante content zorgen voor deze dominantie. Aan de andere kant zien we binnen de onderzochte branches dat de meer traditionele merken, die we voorgaande jaren nog misten in de bovenste regionen, online stappen aan het maken zijn.
Verder valt op dat veel branches zich met name focussen op het eigen productassortiment of op de
eigen diensten. Informatiebehoefte vanuit de consument bijvoorbeeld how to’s, achtergrondinformatie of handleidingen lijkt geen prioriteit te hebben. Kortom, het echt bedienen van de consument en aanwezig zijn in elke fase van de customer journey is een enorme kans binnen een groot aantal onderzochte branches.'

http://www.seobenchmark.iprospect.nl


Bureaus

Media

Economisch