Update Nederlandse missie in Cannes: Michael Vromans

23-06-2016 (16:21) - Marketing

De Nederlandse missie op het Lions Festival gaat zijn tweede dag in. Hoog tijd voor een update onzer zijde. Bij de Dutch Embassy of Creativity spraken we Michael Vromans, die met 'zijn' dpdk een bijdrage levert aan het vergroten van het internationale allure van de Nederlandse creatieve wereld.

Over het algemeen gaat het de goede kant op met de Nederlandse missie, stelt Vromans. 'Beter dan vorig jaar', vindt hij. Ondanks het feit dat de indeling van de Cabana niet meezit, is Nederland in staat mooi werk te laten zien. 'Het ligt puur aan de hekken dat men niet zomaar kan binnenwandelen, mensen komen binnen als ze een mooi terras zien.' Dit terras zit nu juist aan de achterkant van de IAA tent.

Omdat het publiek door deze indeling niet wordt uitgenodigd om naar de IAA tent te komen, trekken de Nederlandse ambassadeurs eropuit om hun werk elders te demonstreren, zoals de VR Silent Disco. 'Je ziet dat mensen dat allemaal willen proberen, dat is een mooie gelegenheid om ze te vertellen: 'Dit soort dingen maken we in Nederland, hier zijn we goed in'.'

Met name op digitaal gebied is Nederland een van de voorlopers, stelt Vromans. 'We zijn daarin veel verder dan bijvoorbeeld de Amerikanen.' In zijn functie als jurylid, merkt Vromans dat Amerikanen wellicht eerder dingen 'vet' vinden. 'Terwijl ze bijvoorbeeld alleen maar een simpele website hebben gebouwd.' Het is volgens hem merkbaar wanneer je in de VS bent: 'Simpele dingen als deurklinken zitten daar gammeler in elkaar. Dat geldt voor veel dingen. Je ziet in Europa niet voor niets bijna niemand in een Amerikaanse auto rijden.'

Nederland kan daarom flink profiteren van zijn kunde op het gebied van digital design. Dit heeft volgens Vromans ook te maken met veranderingen in de bureauwereld, iets wat je goed terugziet op het festival in Cannes: 'Het gaat niet meer alleen om het maken van een filmpje.' De bureauwereld is volgens de ervaringsdeskundige meer dan ooit een multisiciplinaire wereld geworden. Bureaus moeten over diverse kwaliteiten beschikken, digitaal speelt daarin een grote rol. The Next Rembrandt is een goed voorbeeld van de integratie van verschillende disciplines, vindt hij. 

Hoopgevende geluiden dus vanuit Cannes. Laten we hopen dat de Dutchies deze koers kunnen doorzetten. Wordt vervolgd.

 


Bureaus

Media

Economisch