Zalando introduceert nieuwe merkpositionering met 'free to be' campagne

11-09-2019 (13:00) - Marketing

Zalando start het nieuwe seizoen met een nieuwe merkpositionering en slogan: Zalando. Free to be. De krachtige 360?° campagne viert echte mensen en echte verhalen over wat het betekent om vrij te zijn. De campagne, met influencers Adwoa Aboah, Alice Hurel, Felicity Hayward, Rain Dove en Leroy Mokgatle, moedigt klanten aan om zich vrij te voelen om zichzelf te zijn.
 
“Zalando wil het startpunt voor mode worden, waarbij elke stijl - van casual tot chic, van basic tot premium - aangeboden wordt, zodat onze klanten hun persoonlijke gevoel voor stijl bij ons kunnen uiten,” aldus Jonny Ng, Director Marketing Strategy & Campaigns bij Zalando. “Met onze nieuwe 'free to be' positionering brengen we ons merk naar een hoger niveau en geven we vorm aan al onze toekomstige marketingactiviteiten als platform. Onze missie is om mode toegankelijk te maken voor iedereen en een merk te bouwen dat onze klanten inspireert en miljoenen van hen vertegenwoordigt, in heel Europa.”
 
“We geloven in een wereld waarin iedereen vrij is om zichzelf te zijn, ongeacht maat, leeftijd, geslacht of achtergrond. Met ‘free to be’ zoeken we naar emotionele connectie met onze klanten. Wij stellen onze klanten in staat om met mode uit te dragen wie ze zijn. Voor deze nieuwe merkstrategie hebben we betekenisvolle en relevante content ontwikkeld die een inclusieve mindset bevordert. Hiermee willen we onze klanten inspireren en Zalando positioneren als een geliefd en relevant merk”, vertelt Jacintha de Graaf, Regional Lead Benelux bij Zalando.
 

Samenwerking met Grey Londen

De AW19 campagne, in samenwerking met het Londense reclamebureau Grey, vertelt het emotionele verhaal van zij die ervoor kiezen te zijn wie ze willen zijn en te dragen wat ze willen dragen, zonder oordeel.
 
Jonny “We kozen een diverse cast voor de campagne die verschilt in lichaamsvorm, breekt met stereotypen en de traditionele gendertyperingen bevraagd. Onze talenten zijn niet bang om de wereld te tonen wie ze echt zijn. Mode is voor hen een manier om hun persoonlijkheid te kunnen uitdrukken. Dat soort vrijheid is wat we al onze klanten toewensen. Wanneer je vrij bent om jezelf te zijn, om te dragen wat je wilt, en te zijn wie je wilt zijn, dan kan niets je nog tegenhouden."
 
Anna Panczyk, CEO van Grey London, voegt toe: “Het maken van een culturele impact en het uitdagen van stereotypen maakt deel uit van het DNA van Gray London, dus we zouden niet trotser kunnen zijn op onze eerste campagne voor Zalando. Het talent dat we gebruiken om ‘free to be’ tot leven te brengen laat zien hoe ambitieus Zalando is en we zijn blij deel uit te maken van hun team."
 
Zalando’s ‘free to be’ campagne werd geregisseerd door de Britse regisseur Georgia Hudson, bekend van haar werk met Nike, Under Armour en P! Nk. De reclame start met het openen van een Zalando doos, waarop Alice Hurel en haar krachtige voice-over het verhaal doorgeeft aan balletdanser Leroy Mokgatle, die door de straten van Lissabon danst. Vervolgens toont plus size model Felicity Hayward hoe groots ze kan zijn, terwijl ze uit een out-of-home advertentie stapt. Supermodel en activiste Adwoa Aboah claimt haar ruimte in een chaotische samenleving, terwijl Rain Dove de traditionele gendernormen uitdaagt, vrij om meerdere versies van zichzelf te zijn. De voice-over vertelt een inspirerend verhaal en eindigt de reclame met de boodschap dat elke klant vrij is om zichzelf te zijn. De campagnebeelden die zijn gemaakt door de Londense fotograaf James Pearson-Howes visualiseren vrijheid in beweging. Tenslotte krijgen we nog meer ‘free to be’ persoonlijkheden te zien, waaronder body positivity activiste Emily Bador en Frances Dunscombe, die op 82 begon met poseren.
 
De tv-reclame is de ziel van de campagne en wordt verder uitgewerkt naar print, out-of-home en andere Zalando-kanalen. De campagne gaat live op Zalando.nl op 11 september 2019, de commerciële lancering op tv begint op 15 september 2019.

Bureaus

Media

Economisch