Anticyclisch investeren met Margriet

17-07-2009 (11:00) - Media

Weekblad Margriet is totaal vernieuwd. Het tijdschrift is vanaf deze week liefst 124 pagina’s dik, met in het midden een splinternieuwe katern; het letterlijke HART, met 24 pagina’s human-interestverhalen. Verder: een nieuw logo, nieuwe typografie, fotografie en vormgeving. Nieuwe rubrieken én columnisten, onder wie Yvon Jaspers. Uitgever Sanoma toont hiermee een sterk staaltje anticyclisch investeren. We spraken hoofdredacteur Leontine van den Bos.

RW: Wanneer is besloten tot deze restyling?
LvdB: ‘De restyling is een tweede fase van een proces dat al een tijdje geleden is ingezet. Zo kreeg Margriet twee jaar geleden kwalitatief beter papier en een aparte cover. Dat is een behoorlijke investering bij een titel van deze omvang. Investeren in haar grootste titels is iets waar Sanoma structureel voor kiest.’

De restyling is om een positief signaal af te geven, zeg je in het persbericht. Was Margriet ook echt toe aan een flinke opfrissing?
‘Het gaat goed met Margriet, zeker als je bedenkt hoe moeilijk sommige titels het in de huidige economische crisis hebben. We zien dat Margriet nog altijd vanzelfsprekend een enorme groep aan zich weet te binden. Zowel lezeressen als adverteerders voelen zich juist nu thuis bij dit grote, vertrouwde merk. Om dat te houden, moet je in beweging blijven en dingen durven veranderen. Opfrissen is investeren. Klein voorsprongetje nemen kan geen kwaad!’

Richt de restyling zich vooral op het uiterlijk van het blad, of is er ook aan ‘dna’ van Margriet gesleuteld?
‘Margriet blijft Margriet. Een veelzijdig 'emo&info'-tijdschrift dat een wekelijks moment van ontspanning genieten biedt aan wel anderhalf miljoen lezeressen per week. De belangrijkste merkwaarden zijn wel aangescherpt: positief, eerlijk, dichtbij, herkenbaar. We willen de lezeres laten voelen dat ze bijzonder is en veel kracht in huis heeft.
Overigens gaat het niet alleen om een restyling, maar ook om een structurele uitbreiding naar 124 pagina's per week. Dat geeft extra ruimte voor mode- , beauty- en lifestyleproducties, maar ook voor een nieuw 'Hart van Margriet', een breed uitgewerkt human-interestthema.’

Hoe heeft ‘de Margriet-lezeres’ zich de afgelopen jaren ontwikkeld, dat jullie een reden zien nu mee te veranderen?
‘Margriet is altijd mee veranderd. Niet alleen met de lezeres, maar ook met de maatschappij en de tijdgeest. Dat is waarschijnlijk een van de redenen van het langdurige succes van de Margriet. Mijn voorgangers hebben dat 'mee veranderen' prima gedaan, en ik - pas sinds 10 maanden hoofdredacteur - hoop dat te blijven doen.’

Margriet krijgt van Sanoma een flinke duw in de rug, maar de tijdschriftenmarkt heeft het bepaald niet makkelijk momenteel. Maak je je wel eens zorgen, met alle veranderingen die gaande zijn?
'Ik vind het eerlijk gezegd vooral een spannende tijd, met ongekend nieuwe mogelijkheden. Ook voor Sanoma. Natuurlijk zie ik ook dat de tijdschriftenmarkt het niet makkelijk heeft.
Maar in 2000 dacht men dat het in 2010 wel eens afgelopen zou kunnen zijn met grote general interest-tijdschrifttitels. Niets is minder waar. Er is nog altijd een enorme groep fanatieke lezers in Nederland. Die vinden internet prima, handig en praktisch, maar dat moment voor jezelf, op de bank met een echt blad, pot thee ernaast, dat willen ze niet kwijt.
Tijdschriften, en dan bedoel ik de beste, blijven bestaan. Daar ben ik van overtuigd. Overigens náást tal van nieuwe vormen. De Margriet-groep is een sterke community. En die kun je op tal van manieren bedienen, naast een tijdschrift. Denk aan onze site die voor duizenden vrouwen een waardevolle ontmoetingsplek is. Of denk aan de Margriet Winter Fair, waar ieder jaar zo'n 75.000 bezoekers op af komen. Daar ga je als lezeres naar toe omdat je bij de club wilt horen.
De Margriet-club optimaal bedienen, dat is de uitdaging. Margriet als tijdschrift blijft één van de vele manieren. En vooralsnog de belangrijkste.’

Van de Nederlandse uitgevers is met name Sanoma zeer actief met merkextensies bij titels. In hoeverre ben je nog hoofdredacteur van een blad, en in hoeverre manager van een merk?
‘Dat ben je allebei. Als je in deze tijd hoofdredacteur van een groot blad wilt zijn, moet je kunnen schakelen. En het allebei leuk vinden. Ik vind het niet alleen heel leuk, maar bovendien een geweldige uitdaging. Ik sta het liefst met mijn voeten in de klei, maar met mijn blik in de toekomst.
Het blad koesteren, aansturen, volkomen geconcentreerd met je art director en chef eindredactie aan de cover werken, bijslijpen, zoeken, opnieuw beginnen - en een volgend uur je afvragen of een houten kerk op de Margriet Winter Fair wel voldoende bij je merk past. Langzaam maar zeker word je zelf Margriet, het gaat onder je huid zitten. Wat ik heel leuk vind, want ik ken Margriet al van de salontafel vroeger thuis.’

Bieden jullie ook meer mogelijkheden voor adverteerders rond het merk Margriet? Van advertorials tot joint promotions bij Margriet-evenementen bijvoorbeeld?
‘Letterlijk alles is bespreekbaar. Het gaat er altijd om tot een samenwerking te komen die uniek is, en voor lezeressen aantrekkelijk. Dan sluit de samenwerking vrijwel altijd naadloos aan bij zowel de wensen van de adverteerder als de merkwaarden van Margriet.
We organiseren een landelijke wandeldag met de NS in september, we doen een lezeressenonderzoek naar de beleving een nieuw Nivea -product, we organiseren een wedstrijd in het kader van Palmolive's begrip Kwalitijd; en zo zoeken we voor iedere adverteerder een andere, unieke samenwerking. Van idee naar vorm naar uitwerking. Van blad naar site naar event en weer terug. Wat werkt voor lezeressen, werkt voor de adverteerder. Heel simpel.’

Hoe zie je de toekomst voor tijdschriften? Internet en e-papers liggen op de loer, plus ontlezing; allemaal zaken om je zorgen over te maken of juist extra spannend?
‘Extra spannend. Er ligt niets op de loer, er ligt van alles open. Margriet is er klaar voor!’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch