Beste infographic in het FD

09-03-2010 (09:53) - Media

De Infographics Jaarprijs 2009, een initiatief van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) is in de categorie 'editorial', uitgereikt aan Frédérik Ruys voor zijn infographic 'Hoe de kredietcrisis de beurs besmette' (Het Financieele Dagblad).

Naast Ruys waren ook Erik van Gameren (Europa stemt), Karin Schwandt en Jeroen van Ingen (Hemwegcentrale NUON), XML Architecture Research Urbanism (The City) en Your Neighbours/in60seconds (Wat is een Petitie?) genomineerd. De prijs bestaat uit een bedrag van 2.500,00 euro.

De jury bestond dit jaar uit Yuri Engelhardt (UvA, docent informatie visualisatie), Lize Alink (zelfstandig adviseur redactionele strategie en ontwikkeling, jurylid namens de NVJ), Jelrik Atema (winnaar Infographics Jaarprijs redactioneel 2008), Hennie van der Zande (grafisch ontwerper en kunsthistorica) en Mark Bryson (editorial designer BBC). Zij was voornamelijk onder de indruk van de vernieuwende vorm van de infographic van Ruys. Ondanks de enorme hoeveelheid is het toch mogelijk om de informatie in één oogopslag te begrijpen.

‘De lezer van het Financieele Dagblad realiseert zich subiet de donderwolken die van de pagina afspatten: hier wordt een kredietcrisis gepresenteerd. Het kleurgebruik toont welk bedrijf op welk moment in de rode gevarenzone raakt en is, met dank aan de presentatie, meteen met andere bedrijven te vergelijken’, aldus het juryrapport.


Bureaus

Marketing

Economisch