Adverteerders keren zich van Google af

22-03-2017 (13:52) - Media

Google gaat diep door het stof voor de adverteerder, meldt Villamedia. Een slecht werkend algoritme betekende dat advertenties van onder meer kranten, tv-zenders, restaurants, vervoerders en mode- en cosmeticamerken bij extremistisch materiaal werden geserveerd op YouTube en sites die van Googles AdSense-netwerk gebruik maken.


Marken en adverteerders maakten bezwaar om naast rechts-extremistische video’s of islamitische haatpredikers te worden getoond, maar kwamen daar volgens eigen zeggen bij Google niet verder. Diverse adverteerders, goed voor jaarlijks honderden miljoenen euro’s besloten niet langer via Google te adverteren tot er duidelijke garanties zijn over waar advertenties worden getoond.

'meestal werkt het'
In een blogpost betuigt topman Philipp Schindler nu 'diepe spijt' voor de gang van zaken. Volgens Schindler hanteert het bedrijf strikte regels waar reclame mag opduiken 'en meestal werkt dat zoals het moet. Maar zo nu en dan hebben we het mis', aldus Schindler.

De huidige regels worden herzien, het toezien op naleving ervan gaat op de schop en er komen nieuw gereedschap zodat adverteerders het proces scherper kunnen beheren, belooft Schindler.

 

 

 


Bureaus

Marketing

Economisch