Bijna 2 miljoen Nederlanders zien Dumoulin live bij Eurosport

29-05-2017 (14:16) - Media

Maar liefst 1,8 miljoen Nederlanders zagen zondagmiddag tussen 17:15 en 17:30 uur live op Eurosport hoe Tom Dumoulin de roze trui veiligstelde. Op dat moment stemden zes op de tien tv-kijkende Nederlanders af op Eurosport 1. Nooit eerder in de historie keken er zoveel mensen naar de sportzender.

meest bekeken Giro-rit

De huldiging van Dumoulin was ook goed voor een miljoenenpubliek, tijdens deze uitzending zaten gemiddeld 1 miljoen Nederlanders voor de buis. Naar de beslissende tijdrit keken er gisterenmiddag gemiddeld 778.000 wielerliefhebbers. Dat maakt dat de etappe van gisteren de boeken in gaat als derde meest bekeken Giro-rit op de vaderlandse televisie in de afgelopen tien jaar.

3,9 miljoen mensen

De Giro d’Italia was dit jaar alleen live te volgen via Eurosport 1 en de Eurosport Player. Het ‘rozegehalte’ van Nederland hield de afgelopen drie weken bovendien gelijke tred met de prestaties van Dumoulin: na week 1 hadden 1,5 miljoen mensen iets van de live uitzendingen van Giro op Eurosport gezien. Na de tweede week was dit opgelopen naar 2,2 miljoen en aan het einde van de 100e editie van de Giro waren 3,9 miljoen mensen ‘roze gekleurd’. Dat is een kwart van alle Nederlanders.

all-time kijkcijferrecord

Door het succes van Dumoulin verdwijnt bovendien het oude all-time kijkcijferrecord van Eurosport - een piek van 666.000 kijkers en gemiddeld 489.000 kijkers - tijdens de finale van de Australian Open eerder dit jaar uit de boeken.

geweldige impuls

Gijs Poortman, zendermanager van Eurosport: “Dit zijn voor ons spectaculaire kijkcijfers en het overtreft zelfs onze verwachtingen. Dus ja, het mag voor zich spreken dat we daar erg blij mee zijn. We realiseren ons dat dit zeker niet onze verdienste is, maar die van het laten zien van topsport van de bovenste plank. Met Dumoulin in de hoofdrol. En natuurlijk zijn we blij dat de kijkers ons zo massaal hebben weten te vinden. Dit zorgt voor een geweldige impuls voor onze ambitie om in Nederland verder te groeien als ‘Home of Cycling’.”

 
 

Bureaus

Marketing

Economisch