Consumentenbond eist 1,5 miljard euro schadevergoeding van TikTok

24-06-2021 (16:47) - Media

De Consumentenbond en Stichting Take Back Your Privacy eisen dat social mediabedrijf TikTok alle Nederlandse kinderen die op het platform zitten of hebben gezeten, een schadevergoeding betaalt van rond de 1000 euro. De twee organisaties dienen een claim van 1,5 miljard euro in bij moederbedrijf ByteDance. Tiktok heeft volgens de Consumentenbond en de stichting jarenlang illegaal persoonsgegevens verzameld van Nederlandse kinderen en die vervolgens verhandeld. Met de data van tussen de 1,2 en 1,6 miljoen kinderen kon TikTok, eigendom van het Chinese bedrijf ByteDance, gericht advertenties verkopen aan bedrijven.
 
Een deel van de winst van 37 miljard dollar vorig jaar is dus te danken aan de profielinformatie, video's en foto's die Nederlandse kinderen nietsvermoedend via TikTok deelden, redeneren de twee belangenorganisaties. "De handelwijze van TikTok is pure uitbuiting. Het bedrijf verdient honderden miljoenen per jaar over de rug van kinderen", aldus directeur Sandra Molenaar. De data werd bovendien naar het buitenland verstuurd, waardoor onduidelijk is of de gegevens wel veilig worden bewaard. Die gegevens moeten daarom ook verwijderd worden, eisen de Consumentenbond en de stichting.
 

Oproep aan ouders

De wet collectieve afwikkeling massaschade maakt het mogelijk om nu al een eis bij TikTok in te dienen, terwijl zich nog helemaal geen Nederlandse ouders hebben gemeld voor een schadevergoeding, legt een woordvoerder van de Consumentenbond buit. Ouders van kinderen die TikTok of voorloper musical.ly, hebben gebruikt, kunnen zich gratis melden bij de Consumentenbond.
 
 

Kwetsbare groep

De advocaten die de claim juridisch hebben voorbereid, zijn overtuigd van de winst. Vooral omdat het om kinderen gaat, een kwetsbare groep. "Kinderen hebben niet door dat hun privacy wordt geschonden", aldus Damiën Berkhout van het advocatenkantoor. "Zij lezen de kleine lettertjes natuurlijk niet. Bovendien heeft lezen geen zin, want de informatie die TikTok geeft is onduidelijk, onvolledig, en onleesbaar."

Het is al de tweede grote schadeclaim die vanuit Nederland bij TikTok wordt ingediend. Begin juni diende de Nederlandse Stichting Onderzoek Marktinformatie (SOMI) een claim in voor 1,4 miljard euro. Deze stichting zegt dat 64.000 ouders verspreid over heel Europa zich bij hen hebben gemeld. De Consumentenbond kiest voor een eigen claim omdat het onafhankelijk wil opereren, legt de woordvoerder uit.
 

https://www.rtlnieuws.nl/economie/tech-business/artikel/5237997/consumentenbond-eist-15-miljard-euro-tiktok-schenden-pri

Bureaus

Marketing

Economisch