De Speld stunt met Popular Award Lovies

27-09-2016 (09:20) - Media

Nederlands grootste en bekendste satirische website De Speld werd onlangs verrassend genomineerd voor de Lovies in de categorie Best Writing. Dat ze nu de publieksprijs hebben gewonnen mag dan ook een regelrechte stunt heten. Ze bleven grote spelers als The Guardian en VICE.com voor.

Hoofdredacteur Jochem van den Berg blijft er nuchter onder en wijst op de publieke functie van het medium: 'Het toont maar weer eens aan dat het grote publiek behoefte heeft aan duiding en betrouwbare journalistiek.' Door de jury werd De Speld beloond met een bronzen Lovie, terwijl BMA en The Guardian een gouden Lovie kregen toebedeeld. Er waren meer Nederlandse websites die in de prijzen vielen: Toca Boca en Fonk waren succesvol en N=5 werd beloond voor de website die het maakte voor Pridestream.

N=5 kreeg daarnaast een gouden Lovie voor de beste internetvideo. Glasnost won in dezelfde categorie zilver. Van de Nederlandse bureaus waren MediaMonks, 72andSunny, TamTam en DPDK succesvol. MediaMonks pakte onder andere goud voor Interactive Punching bag in de categorie Mobile & Experiential en goud en zilver voor Pridestream (Internet Video en Social). 72andSunny en TamTam wonnen een zilveren Lovie met respectievelijk Find your Magic en Union (één van de drie beloonde werken van TamTam). DPDK won tweemaal zilver en één keer brons met Russel & Co en Oasen.
 
72andSunny en MediaMonks grepen net naast de titel Agency of the Year, deze ging naar Cheil Germany.
 
Bijzondere vermeldingen zijn er voor de Special Achievement winners, te weten:
Person of the Year: Annie Lennox
Lifetime Achievement Award: YANN LECUN
Artist of the Year: ROMAIN GAVRAS
Be Greater with Data Award: SÜDDEUTSCHE ZEITUNG
Emerging Entrepreneurs: FAIRPHONE
 

 


Bureaus

Marketing

Economisch