Elsevier Weekblad viert 75-jarig jubileum

12-10-2020 (15:24) - Media

In oktober 2020 viert Elsevier Weekblad zijn 75-jarig bestaan. Het eerste nummer verscheen op zaterdag 27 oktober 1945. Elseviers Weekblad – toen nog met een ‘s’ op het eind – was direct een succes en sindsdien het grootste journalistieke weekblad van Nederland gebleven.
 
‘Gezien de soms sombere ontwikkelingen in de media zijn we daar trots op,’ zegt hoofdredacteur Arendo Joustra. ‘Bovendien zit er weer groei in het aantal abonnementen en verdienen we ook online inmiddels behoorlijk.’
 
Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan verschijnt zaterdag 24 oktober een extra dik jubileumnummer. De abonnees ontvangen met dit exemplaar ook een herdruk van het allereerste nummer uit 1945 en een setje kaarten met afbeeldingen van iconische omslagen.
Ook verschijnt deze maand het jubileumboek Non Solus. Uitgevers en gouden knapen van Elsevier. Hierin zijn geschreven portretten opgenomen van de uitgevers van Elsevier Weekblad en zijn voorganger Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift (1891-1940), waarvan alle zeshonderd afleveringen zijn gedigitaliseerd door de Koninklijke Bibliotheek. Met ingang van dit jubileumjaar zijn ze allemaal gratis te raadplegen in de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (www.dbnl.org).
 
In het jubileumboek staan ook portretten van journalisten en schrijvers die de afgelopen 75 jaar hebben meegewerkt aan het blad. Zoals Henk Lunshof, Ferry Hoogendijk, Michel van der Plas en Rik Kuethe, maar ook Harry Mulisch, Gerard Reve, Cees Nooteboom en W.F. Hermans.
 

online groei

De laatste jaren heeft Elsevier Weekblad een sterke digitale groei doorgemaakt. Het telt ruim 62.000 digitale abonnees, van wie ruim 7.000 alleen een digitaal abonnement hebben. Het aantal betalende lezers is het afgelopen jaar toegenomen, ondanks het grotendeels wegvallen van de losse verkoop op luchthaven Schiphol en op treinstations door de coronacrisis. De meeste artikelen worden tegenwoordig eerst online gepubliceerd. Verder maakt de redactie podcasts en video’s, onder meer over de Amerikaanse verkiezingen.
 

Elsevier Weekblad wordt EW

Per 1 december wordt de titel van het blad afgekort tot EW. Joustra: ‘Koers, visie en journalistieke opvattingen veranderen niet. Behalve de afkorting als titel blijft alles bij het oude. De redactie blijft onderwerpen zakelijk, nuchter en feitelijk behandelen. En ze blijft schrijven over thema’s die andere media negeren of pas laat ontdekken.’
 
 

Bureaus

Marketing

Economisch