FD Mediagroep innoveert SMART met extra ondersteuning van Google

13-12-2017 (12:16) - Media

Het Financieele Dagblad investeert de komende jaren in het project ‘SMART Journalism’. Met dit project wil het FD gebruik maken van technologie zoals artificial intelligence en machine learning om voor abonnees slimme gepersonaliseerde nieuwsoverzichten te ontwikkelen.


Het project zal worden ondersteund door een financiering uit het Digital News Initiative (DNI) van Google. Een fonds dat geld beschikbaar stelt voor innovatieve projecten die bijdragen aan de toekomst van de journalistiek. Dit werd vandaag bekendgemaakt door Google.


winnen op twee fronten

FD Adjunct-hoofdredacteur Digitaal Sanne Walvisch: “Redacties zijn veel tijd kwijt aan simpele handelingen om inhoud te presenteren. Het schrijven van intro’s en ankeilers is handwerk en ‘one size fits all’. Geen maatwerk. Technologie biedt ons een kans om dit proces te automatiseren en bovendien de presentatie van journalistieke inhoud aan te passen aan de voorkeur van de lezer. Zo winnen we op twee fronten. Lezers krijgen het nieuws op maat gepresenteerd en journalisten krijgen de kans om meer tijd te besteden aan onderzoek en het schrijven en verrijken van hun stukken. Zo kunnen we de impact van onze journalistiek vergroten en daarmee bijdragen aan een betere toekomst. Ik ben bijzonder blij dat het DNI-fonds van Google ons de kans geeft om deze ontwikkeling verder te brengen”.


gepersonaliseerd nieuwsoverzicht

Het project SMART Journalism stelt zich ten doel om eind 2018 een voor lezers optimaal gepersonaliseerd nieuwsoverzicht te presenteren. Dit overzicht ontstaat door journalistieke teksten met behulp van artificial intelligence en machine learning samen te vatten, selecties te maken op basis van data en deze met behulp van algoritmes te presenteren. Met als resultaat een unieke en op maat gemaakte selectie van het FD nieuws volledig aangepast aan de leesvoorkeuren van de ontvanger.

 

Bureaus

Marketing

Economisch