Geen alcoholreclame op Disney Channel en Nickelodeon

23-02-2021 (12:19) - Media

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Het komende jaar mag op de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel geen alcoholreclame worden uitgezonden. Geen enkele radiozender is aan te merken als jongerenzender.
 
In het Nationaal Preventieakkoord zijn afspraken gemaakt om problematisch alcoholgebruik tegen te gaan. STIVA draagt actief bij aan het behalen van de doelstellingen die zijn geformuleerd.
 
Online
Uit de cijfers blijkt dat de gemiddelde leeftijd van kijkers en luisteraars steeds verder opschuift. "Ondanks dat jongeren minder tv kijken en radio beluisteren, vinden we het ook belangrijk om naast de kijk- en luistercijfers van het lineaire televisie- en radioaanbod, te kijken naar wat er online en op social media gebeurt. Ook daar zijn we in het kader van het Nationaal Preventieakkoord commitments aangegaan. Heel concreet hebben wij een deal gemaakt met de vier grote social media platforms (Youtube, Snapchat, Facebook en Twitter) wereldwijd, waarbij zij zorgdragen dat alcoholreclame niet terecht komt bij 18-minners en de alcoholsector zich committeert niet in te kopen op profielen van personen onder de 18 jaar.’’ zegt STIVA-directeur Peter de Wolf.
 
Jongerenzenders
Voor 21.00 uur mag helemaal geen alcoholreclame worden uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt zowel voor de inhoud als de platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat STIVA elk jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen.
 

Bureaus

Marketing

Economisch