Humberto Tan op eenzame hoogte

10-01-2017 (11:42) - Media

Uit onderzoek van Clipit is gebleken dat Humberto Tan in 2016 met afstand de populairste talkshowhost van Nederland was. Hij laat Jeroen Pauw en Matthijs van Nieuwkerk ver achter zich. Een grote overwinning voor de commerciëlen dus.

Deze conclusie is getrokken op basis van PR-waarde, die berekend wordt aan de hand van online berichten. Met een PR-waarde van 33.959.884 euro staat Tan op grote afstand van nummer twee Jeroen Pauw, die een PR-waarde van 18 miljoen euro wist te genereren. De RTL Late Night-presentator heeft dit vooral te danken aan zijn grote schare volgers op social media. Met zijn Twitter- en Instagramaccounts bereikt hij honderdduizenden mensen. 

Ondanks zijn lagere PR-waarde is Jeroen Pauw wel de meest besproken talkshowhost. Er werden 72.589 berichten geplaatst over de presentator van Pauw. Het overgrote deel van deze berichten is afkomstig van Twitter, waar volop wordt gediscussieerd over de gasten in zijn talkshow. Omdat Pauw veel minder volgers heeft dan Tan, is het effect van zijn tweets veel minder groot. Dit verklaart waarom zijn PR-waarde lager is, ondanks het feit dat hij twee keer zoveel tweets verzendt als Tan. In de PR-waarde is ook het sentiment van de berichten meegenomen, iets waar Tan ook veel beter op scoort dan zijn collega’s. 
 
 

Bureaus

Marketing

Economisch