Inspelen op het gesprek rondom feestdagen op Twitter

09-11-2021 (11:28) - Media

De feestdagen staan voor de deur. De holiday spirit is ook terug te zien in trends op Twitter. Een aantal van de belangrijkste ontwikkelingen en de beste tips voor merken om consumenten te bereiken lees je hieronder.
 
Elk jaar rond deze tijd komt het gesprek over sinterklaas- en kerstcadeaus tot leven op Twitter. Mensen kijken naar merken, influencers en collega's om inspiratie op te doen, originele cadeaus te bedenken en te zoeken naar de beste deals. In feite zegt 40% van de ondervraagde Twitter-gebruikers dat het platform vorig jaar hun cadeau aankopen heeft beïnvloed.
 

Koopgedrag

Wat willen mensen op Twitter kopen? Op het gebied van kleding, gaming, gezondheid en schoonheid vinden Twitter-gebruikers vaker inspiratie op sociale media dan niet-gebruikers. Vooral de categorie technologie blijft belangrijk: 38% van de Twitter-gebruikers in tien wereldwijde markten is van plan om tijdens de feestdagen grotere artikelen te kopen, zoals mobiele telefoons en laptops. Deze trend is vooral aanwezig in de VS en Europa. Het is dan ook niet gek dat maar liefst 64% van de ondervraagde Nederlanders op Twitter eerst grondig onderzoek doet voordat zij een online aankoop doen.

Wat betekent dit allemaal voor merken? Hier zijn wat tips om het meeste uit de gesprekken over de feestdagen op Twitter te halen:


1. Doe mee met gesprekken over authentieke betrokkenheid

Er is een gesprek gaande over je merk - waarom zou je daar niet aan meedoen? Merken kunnen hier gebruik van maken en dit in zetten als een tool om inspiratie op te wekken, met klanten in gesprek te gaan en positieve recensies naar voren te brengen. Dat maakt bovendien langdurige impact: veel Nederlandse Twitter-gebruikers blijven loyaal aan merken die hun interesse hebben (46%). Een hashtag kan helpen het gesprek te volgen en de betrokkenheid vergroot.
 

2. Sluit aan bij shopping events als Black Friday

Mensen op Twitter vertonen een sterke neiging om online te winkelen tijdens de feestdagen, en ze zijn actief op zoek naar deals. In Nederland is 52% van de ondervraagde Twitter-gebruikers op zoek naar de beste deals. Maak daarom aanbiedingen en Tweets die bij hen aan zullen slaan en begin vroeg met het tonen van je aanbiedingen.

Merken kunnen ook gebruik maken van advertentietools om gebruikers aan te moedigen hun webshops te bezoeken. Carousel Ads is zo’n tool die met behulp van afbeeldingen of video's hierbij helpt. Om door de ruis heen te breken, helpen Trend Takeovers culturele relevantie te creëren en de aandacht van merken te trekken.
 

3. Omarm trending producten en onderwerpen

Vorig jaar waren de trending producten gericht op drie belangrijke gebieden, namelijk: de thuiservaring, langverwachte productlanceringen en nostalgie binnen entertainment. Deze trends zullen nog steeds relevant zijn, maar dit jaar is de conversatie een beetje anders. Mensen op Twitter zijn namelijk enthousiaster over pre-pandemische onderwerpen zoals reizen en sport. Zo blijkt dat zeker 59% interesse toont in reizen en 49% veelal over sport praat.

Adverteerders hebben de kans om het feestseizoen te gebruiken om in te spelen op trendy producten en het winkelgedrag van gebruikers te meten en vervolgens met ze in contact komen. Een manier om in contact te komen en te meten wat er tijdens de feestdagen gebeurt en om de belangrijkste doelgroepen te bereiken, is via Amplify Pre-Roll & Sponsoring.
 

4. Kom in de feeststemming

Mensen op Twitter zijn op zoek naar merken die dit feestseizoen voor vreugde zorgen en mensen samenbrengen. Zorg ervoor dat je de leuke kant van het merk benadrukt, en vergeet niet dat winkelen tijdens de feestdagen ook een goed moment is om meer humor in berichtgeving te verwerken. 

Bureaus

Marketing

Economisch