Marianne Zwagerman: ‘Dat de tv-kijktijd snel daalt, is niet waar’

04-09-2017 (11:37) - Media

De televisiewereld maakt momenteel een enorme transitie door, waarbij kijkers steeds meer video online consumeren en tv-zenders concurrentie hebben gekregen van onder andere Netflix, YouTube en Facebook. Hoe gaan bedrijven om met deze veranderde video-consumptie? Richard Otto (Tens Media/ Spreekbuis.nl) vroeg twee dagen voor het komende seminar ‘Online Video Innovaties’ op Dutch Media Week aan dagvoorzitter Marianne Zwagerman hoe de nieuwe televisiewereld er volgens haar de komende jaren uit gaat zien. 


Kijktijd

In de media staan alarmerende berichten dat de tv-kijktijd momenteel razendsnel daalt. Volgens Zwagerman is de realiteit echter anders. Zwagerman: ‘Dat de tv-kijktijd snel daalt, is niet waar. De onderzoekers hanteren een beperkte definitie hierin. De totale videoconsumptie stijgt juist enorm. We kijken meer video dan ooit.’ Volgens de mediadeskundige zijn ook de onderzoekscijfers gericht op de televisie discutabel, aangezien veel mensen tegenwoordig ook YouTube en Netflix via de connected-tv’s kijken, maar dit niet in de onderzoeken wordt meegenomen. Ondanks dat video steeds meer via mobiele devices wordt gekeken, verwacht Zwagerman dat veel consumenten ook in de toekomst programma’s op groot scherm willen blijven kijken. ‘De bioscoop is tenslotte ook nog steeds populair, ondanks dat je heel eenvoudig de films al dan niet illegaal op de pc kan downloaden. Ambiance, gevoel, geluid en dergelijke spelen zowel bij tv als bioscoop nog steeds een belangrijke rol.’, aldus Zwagerman.  


Het hele interview is te lezen op omroepplatform Spreekbuis.nl


Bureaus

Marketing

Economisch