Media mede verantwoordelijk voor polarisatie

26-01-2017 (12:40) - Media

WOMEN inc. onderzocht de rol van media in de groeiende sociale ongelijkheid en polarisatie in Nederland. In de publicatie Beperkt zicht: de rol van mediamakers in beeldvorming spreken zij van een sleutelrol.

Onder meer de representatie van vrouwen en etnische minderheden blijft in de media sterk achter. Media willen stereotype beeldvorming wel aanpakken, maar weten vooral niet hoe, concludeert WOMEN Inc. En dat juist in een tijd waarin minderheden en vrouwen moeten vrezen voor populisten, met name het beleid van Donald Trump is zorgwekkend te noemen voor deze groepen.

Als grootste problemen worden genoemd: Genderbias bij mediamakers en beperkt zicht en de rol van media. Mediamakers blijken nog steeds een te positief beeld te hebben van de rol van vrouwen in de media en we krijgen het niet voor elkaar om een accuraat beeld te krijgen van wat leeft in de samenleving. Dit laatste zorgt ervoor dat traditionele waarden en ideeën in stand blijven. 
 
WOMEN Inc. pleit er naar aanleiding van het rapport voor dat mediaorganisaties diversiteit in de kern van hun beleid opnemen. Daarnaast zou er meer aandacht moeten worden besteed aan ‘bias’ en beeldvorming in journalistieke opleidingen en blijft het bevorderen van mediawijsheid onder het publiek onverminderd van belang. Ook bepleit WOMEN Inc. dat er meer onderzoek moet worden gedaan naar beeldvorming in de Nederlandse media en het effect ervan op de maatschappij.
 
De publicatie wordt vandaag overhandigd tijdens een bijeenkomst voor mediamakers in Amsterdam aan Frans Klein (NPO), Marcel Gelauff (NOS), Kim Koppenol (RTL), Debbie de Wagenaar (Bond van Adverteerders), Perre van den Brink (VICE) en Daphne Laan (Google).
 

Bureaus

Marketing

Economisch