Netto mediabestedingen in 2016 gestegen met 1,4% tot € 4,7 miljard

31-05-2017 (17:59) - Media

De netto mediabestedingen in Nederland zijn volgens Nielsen in 2016 met 1,4% gegroeid tot bijna € 4,7 miljard. In absolute bestedingen bedroeg de stijging € 66 miljoen. Internet zag de bestedingen weer dubbelcijfrig toenemen, out of home was de grootste stijger onder de offline media en televisie boekte net als vorig jaar een nipte plus.

search en display
De netto mediabestedingen aan internet namen in 2016 toe met 11,1%. Binnen internet groeide search het hardst met meer dan 12.%, gevolgd door display met bijna 11% en classifieds met 9%. Het aandeel van internet in de totale netto mediabestedingen steeg van 32% in 2015 naar meer dan 35% in 2016.

out of home
Out of home kende opnieuw een uitstekend jaar. De inkomsten uit de verkoop van advertenties op abri’s, billboards, maar tegenwoordig ook steeds meer digitale objecten, stegen met 5%. Daarmee is buitenreclame het best presterende traditionele mediumtype, al speelt digitalisering hier een belangrijke rol.

televisie
Ondanks alle berichten over de dalende kijktijd van lineaire televisie, was er toch nog sprake van toegenomen advertentie-inkomsten (+ 0,4%) voor het grootste mediumtype. Deze stijging was inclusief de mediabestedingen aan online video. Zonder de video-bestedingen zou televisie een minimale groei van 0,1% hebben gerealiseerd.

radio
Radiozenders zagen de netto mediabestedingen voor het tweede jaar op rij dalen, maar met -0,1% was die daling minimaal. En veel minder groot dan in 2015, toen nog een verlies werd geleden van 3,5%. Bij bioscoop daalden de advertentie-inkomsten met 8%. Dat was fors, maar lag min of meer in de lijn der verwachting. In 2015 kende het kleinste mediumtype een recordjaar met een groei van 30% en een ongekend hoge advertentie-omzet. In 2016 werd een stapje terug gedaan, maar de advertentie-inkomsten bleven op niveau en waren nog altijd 20% hoger dan in 2014.?

advertentie-markt
De printmarkt had in 2016 opnieuw te maken met een forse daling van de advertentie-komsten. De netto mediabestedingen daalden met meer dan 9%. Dat is wel iets minder dan de -10% in 2015, maar jaar op jaar daalden de mediabestedingen aan print gemiddeld met 9% per jaar in de afgelopen tien jaar. Dat leidde ertoe dat inmiddels tweederde van de advertentie-omzet uit 2007 is verdwenen. Die daling geldt voor alle mediumtypen binnen print, hoewel dagbladen de grootste daling kenden met bijna 70%.

dagbladen

In 2016 daalden de bestedingen aan dagbladen met 10%. Dat is bijna een 1% meer dan in 2015. Huis-aan-huisbladen hadden net als in 2015 te maken met de grootste krimp van de advertentie-inkomsten (-11,4%). Publieks- en vaktijdschriften zagen de mediabestedingen minder hard dalen in 2016 met respectievelijk iets minder dan 8% en iets meer dan 6%. Beide slaagden erin om de daling de laatste drie jaar te beperken tot ruim onder het 10%-gemiddelde van de afgelopen tien jaar.

folders
Ook bij folders daalden de netto mediabestedingen in 2016, maar de afname van 3% is beduidend minder groot dan bij de printmedia. Bij sponsoring (exclusief activaties) zette de negatieve trend van de afgelopen jaren door, resulterend in een daling van 3,6% in 2016.

samenvattend
Dankzij de lage inflatie was er nog sprake van reële groei voor de netto mediabestedingen in 2016.  Daarbij komt dat de groei vrijwel geheel veroorzaakt wordt door online. De bedrijfsinvesteringen staan na de laatste crisis weer flink in de plus, de media profiteren daar (nog) niet echt van. De offline media zagen de gezamenlijke inkomsten uit advertenties in 2016 dalen met iets meer dan 3%, televisie, radio en out of home laten nog regelmatig groeicijfers zien. 

Bureaus

Marketing

Economisch