NPO Start: miljoen kijkers per dag

24-01-2018 (08:30) - Media

NPO Start – de terugkijk- en on demand dienst van de Nederlandse Publieke Omroep – groeit als kool. Elke dag maakt 1 miljoen Nederlanders gebruik van het inmiddels grootste Nederlandse on demand platform. Dit maakte NPO-voorzitter Shula Rijxman bekend op de nieuwjaarsborrel van de NPO: “Het succes van NPO Start laat zien dat het gewoon kan: een mooie eigen Nederlandse etalage bouwen en daar mensen warm voor maken. Ook in een medialandschap dat steeds meer gedomineerd wordt door voornamelijk Amerikaanse mediareuzen.”


Rijxman sprak van een buitengewoon goed jaar voor de publieke omroep: “We hebben een torenhoog bereik, op tv zijn we onbetwist de grootste en ook onze radiozenders zitten in de lift. Het publiek geeft onze programma’s een dikke acht. En NPO Start gaat als een trein. Dat zoveel Nederlanders er gebruik van maken is ongelooflijk goed nieuws.” 


Korting op publieke omroep bewuste politieke keuze

Rijxman riep het kabinet op om de warme woorden uit het Regeerakkoord over het belang van een sterke publieke omroep voor de Nederlandse samenleving en democratie om te zetten in daden: “Alle Nederlandse media hebben last van teruglopende advertentie inkomsten. Ook wij hebben er last van dat die steeds meer naar Google en Facebook verschuiven. We verwachten een daling van de STER inkomsten met 36 miljoen in de komende jaren. Maar nu kiest het kabinet ervoor om dat bijna te verdubbelen naar zo’n 60 miljoen. Dat is een bewuste keuze om extra te bezuinigen op de Nederlandse publieke omroep.”


“Als Akzo of Unilever of PostNL belaagd worden, werpen we beschermingswallen op en staat de politiek vooraan om voor het Nederlands belang op te komen. Volkomen terecht. Waarom zou dat niet voor de creatieve industrie gelden? Waarom niet voor onze nationale culturele belangen? Waarom niet voor de Nederlandse Publieke Omroep? Anders houden we een medialandschap over dat volledig wordt gedomineerd door buitenlandse mediareuzen met hun betaalmuren. Dit is het moment om onze publieke omroep te versterken”, aldus Rijxman.


Rijxman zei er de komende tijd alles aan te doen om de politiek op andere gedachten te brengen: “Wij worden als publieke omroep geacht om een bijzondere maatschappelijke opdracht uit te voeren in een zeer competitieve omgeving. Dat lukt ons wonderwel dankzij de goede programma’s die de omroepen maken. Maar het houdt een keer op. Je kan niet eindeloos een A-merk in de schappen zetten voor een afbraakbudget.”


Bureaus

Marketing

Economisch