Onderzoek: 'Radiocampagnes zijn effectief'

18-04-2019 (10:07) - Media

In opdracht van Qmusic heeft mediabureau Mindshare onderzoek van verschillende grote adverteerders onder de loep genomen om de kracht van radio aan te tonen. Campagnes die enkel op de radio liepen, en niet op tv, bleken goed in staat te zijn herkenning te realiseren. Bovendien hadden deze campagnes grote impact op propositiebekendheid, overweging en voorkeur.


In totaal zijn er van zeven verschillende merken, dertig stand alone (non TV) radiocampagnes geanalyseerd. Het gaat om de merken KPN, Eneco, Nationale Nederlanden, Telfort, American Express, XS4ALL en Auping. De radiocampagnes bleken heel succesvol.


Daarnaast geeft de studie inzicht in de ideale radio-inzet. Zo is voor een goede herkenning minimaal een campagne van twee weken en een bereik van 600 GRP's (Gross Rating Point) nodig. Voor de bekendheid van de propositie is meer nodig dan één flight. Ook na twee flights (gemiddeld 1000-1200 GRP's) toont propositie nog een stijgende lijn.

In de opbouwende fase is een rustweek tussen twee flights af te raden, omdat afwezigheid voor directe daling in impact zorgt. Alleen in de onderhoudsfase, wanneer de herkenning goed op niveau is, is een week rust een goede manier om een campagne te verlengen.


effectief

Manon Hietbrink, Director Research bij Mindshare, laat weten: 'Wij wisten al dat radio goed werkt, maar het is fijn om dit nu ook met resultaten uit deze metastudie te kunnen onderbouwen. We gebruiken dit rapport dan ook intern voor onze strategische aanbevelingen.'


Shirley van Stappershoef, Business Development Manager bij Qmusic, vult aan: 'We zijn heel blij met deze studie, omdat deze eens te meer aantoont dat radio heel mooi bijdraagt aan het behalen van sterke campagneresultaten en zelfs zonder andere vormen van reclame effectief is.'


Bureaus

Marketing

Economisch