One man and his shoes: het verhaal achter de Nike Air Jordans

04-08-2020 (15:31) - Media

One man and his shoes. Dat is de titel van de documentaire over de iconische Nike Air Jordans. De sneaker die een grote sociale en culturele betekenis kreeg en door een geniale marketingstrategie een miljardenomzet bereikte.
 
Slimme marketeers bij NIKE, dat zich in de jaren 80 alleen nog maar richtte op tennis- en hardloopschoenen, zien kansen om de teamsport naar zich toe te trekken. Basketball-scout Sonny Vaccaro wordt op de loonlijst gezet en een jonge getalenteerde filmmaker, Spike Lee, wordt aangetrokken voor de commercials. Het is een kwestie van timing en geluk, maar zodra NIKE basketballer Michael Jordan en zijn schoenen wereldwijd lanceert, wordt geschiedenis geschreven.
 

Supercool

De Air Jordans worden een must-have voor Afro-Amerikaanse jongeren, die staan voor alles wat ‘cool’ is. Maar de prijs is hoog. De schoenen komen in een gelimiteerde oplage en zijn schreeuwend duur. De eerste straatroof met dodelijke afloop vanwege een paar Air Jordans wordt gerapporteerd in 1989. En er volgen er meer.
 
De film is geregisseerd door Yemi Bamiro en draait vanaf 27 augustus in de Nederlandse bioscopen. Hieronder alvast een voorproefje.

Bureaus

Marketing

Economisch