Online mediagedrag flink veranderd door coronacrisis

31-03-2020 (15:41) - Media

Het online mediagebruik is de afgelopen weken erg veranderd. Zo is het aantal bezoeken aan nationale nieuwssites flink toegenomen. Opvallend is dat ook het bezoek van jongeren en de lagere sociaal-economische groepen aan nationale nieuwssites is gestegen. Deze groepen maken doorgaans minder gebruik van nationale nieuwsmedia.
 
Bovenstaande blijkt uit het NOBO (Nederlands Online Bereik Onderzoek), uitgevoerd door Kantar. In de eerste twee maanden van dit jaar bezochten 6 tot 6,5 miljoen bezoekers per dag de top 13 lokale Nederlandse nieuwssites. Toen op 15 maart in Nederland de ‘lockdown’ werd aangekondigd, steeg het aantal dagelijkse bezoekers van deze websites naar meer dan 9 miljoen bezoekers per dag.
 

Bereik Facebook daalt

Sinds de overheidsbeperkingen van kracht zijn, hebben nationale nieuwssites meer mensen bereikt dan Facebook, iets wat sinds de start van het NOBO-project niet eerder is voorgekomen. Het dagelijkse bereik van Facebook daalde van gemiddeld 7,5 miljoen in januari en februari naar 6,8 miljoen begin maart.
Dat de mensen zoveel mogelijk thuisblijven is ook te merken aan het gebruik sites en apps zoals Google Maps. Na de aankondiging van de lockdown daalde het bereik van Google Maps van 3,5 miljoen gebruikers per dag naar minder dan 2 miljoen gebruikers per dag.
 

Gebruik Skype door het dak

Door het onderwijs en werken vanuit huis verdubbelde het dagelijks bereik van NPOZapp, de entertainmentapp voor kinderen. Maar het gebruik van Skype gaat pas echt door het dak. Skype wordt dagelijks maar liefst vier keer zo vaak gebruikt dan in de eerste twee maanden van dit jaar.
 

Online yogales populair

Nadat sportscholen en sportclubs hun deuren noodgedwongen moesten sluiten, proberen Nederlanders op de meest creatieve manieren toch te kunnen sporten. Zo is men massaal thuis online yogales gaan volgen, zoals duidelijk te zien in de enorme piek van bezoekers aan de site van Yoga Magazine, dat sinds de sluiting van yogascholen met maar liefst 500 procent is gegroeid.

 


Bureaus

Marketing

Economisch