Radiocampagnes mét online radio realiseren tot 60% meer websitebezoek

03-03-2017 (10:14) - Media

Uit onderzoek van MeMo², in opdracht van OMS en The Media Exchange, blijkt dat radiocampagnes waarbij online radio ingezet wordt, tot aanzienlijk meer webbezoek leiden (tot 60%).  De radiocampagnes van meer dan 25 adverteerders zijn onderzocht.


Naast dat de inzet van FM radio in combinatie met een online radiocampagne effect realiseert op de actiebereidheid (aankoopintentie) onder luisteraars, laat ook het daadwerkelijk gemeten gedrag (websitebezoek) een stijging zien.


additioneel
Daarnaast blijkt dat gemiddeld 33% van het online radiobereik additioneel is ten opzichte van het FM radiobereik. Sommige adverteerders realiseerden uitzonderlijke prestaties waarbij 65% van het online radiobereik additioneel was. Dit betrof met name de campagnes die gericht waren op jongeren en hoger opgeleiden.


Om de effecten te versterken is een goed gewaardeerde radiocommercial van belang. Als de creatieve analyse op de online radiocampagnes wordt toegepast ziet het onderzoeksbureau bij radiocampagnes met een bovengemiddelde waardering de effecten 20% hoger uitvallen.


eerste grootschalige onderzoek
Het is voor het eerst in Europa dat er een grootschalig onderzoek is uitgevoerd naar de effectiviteit van online radioreclame op het feitelijke gedrag (websitebezoek) van luisteraars. In navolging op eerdere internationale (Pew Research Center, Edison Research) en ook nationale publicaties (Mindshare & Spotify, OMS & The Media Exchange) toont ook dit onderzoek veel potentie voor online radio-adverteerders in 2017.


Coen Kempen
, Research Director MeMo²: 'Wellicht de belangrijkste conclusie van deze resultaten is dat het adverteerders in staat stelt het directe effect van online radio op geregistreerd gedrag (websitebezoek) te beoordelen binnen totale campagnes met verschillende niveaus van radiobestedingen.'

De complete rapportage van het onderzoek met nog meer resultaten kan worden gedownload op de website van OMS.


Bureaus

Marketing

Economisch