Radioreclame groeit met 7,4%

17-10-2016 (11:44) - Media

Het Radio Advies Bureau publiceert de netto radioreclame-omzet van het derde kwartaal 2016. De radioreclamebestedingen kwamen uit op 45,2 miljoen euro. De bestedingen bestaan uit spotreclame (42,4 miljoen) en non-spot bestedingen (2,8 miljoen). De omzet is 7,4% hoger dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Met deze stijging ligt de omzet over de eerste drie kwartalen van dit jaar 0,4% hoger ten opzichte van vorig jaar.


branches en adverteerders

Het aantal merken waarvoor radioreclame wordt ingezet, is fors gestegen naar 1.040 (vergelijk 2015: 953). De top 3 branches en adverteerders blijven ongewijzigd. Retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio. Renault is de grootste radioadverteerder in het derde kwartaal en Kruidvat en Lidl volgen op 2 en 3. (Bron: Nielsen).


branded content

De non-spot omzet groeit voor het derde kwartaal op rij. Gemiddeld is hier - over de eerste drie kwartalen van 2016 - een groei te zien van ruim 6% ten opzichte van 2015. Branded content, een vorm van reclame binnen het redactionele radioprogramma, wordt steeds vaker ingezet om de luisteraar te boeien op een onderscheidende manier die past bij het radiomerk en het geadverteerde merk.

 

 


Bureaus

Marketing

Economisch