Ruim 880.000 euro uit Google’s innovatiefonds voor vijf Nederlandse journalistieke initiatieven

13-12-2017 (15:05) - Media

Google’s Digital News Initiative (DNI), een initiatief van Google en Europese nieuwsmakers om met behulp van technologie en innovatie de kwaliteit van journalistiek te waarborgen, geeft ruim 880.000 euro uit aan vijf journalistieke initiatieven in Nederland.


Google kondigde vandaag de ontvangers van fondsen uit de vierde ronde aan, waarbij 102 projecten verdeeld over 26 landen ruim 20 miljoen euro krijgen voor de ondersteuning van innovatieve journalistieke projecten. Hiermee komt het totale uitgekeerde bedrag nu op 94 miljoen euro, waarvan 3,2 miljoen euro naar Nederlandse initiatieven gaat.

De winnende projecten uit de vierde ronde werden bekendgemaakt tijdens een event in Londen, waar leden van het Europese journaille samenkwamen om de impact van het DNI en het Innovation Fund te vieren. Projectteams die tijdens de eerste drie rondes financiering hebben ontvangen vertelden over hun projecten en deelden behaalde successen op het gebied van lokaal nieuws, het checken van feiten en het genereren van inkomsten.


Nederlandse initiatieven financiering hebben opgehaald

Het Financieele Dagblad - Project: TL;DR - A personalized summary of your news Door de inzet van algoritmes en AI krijgen lezers een persoonlijke landingspagina met daarop alleen nieuws dat past bij hun persoonlijke interesses. Bedrag: €626.241

Stichting Free Press Unlimited - Project: Publeaks mobile: safely share information with the media, on the go - Met Publeaks mobile kunnen klokkenluiders met hun smartphone met de snelheid van een appje informatie delen met media en andere stakeholders. Bedrag: €49.200

Publicism - Project: Publicism - Een publicatieplatform dat is gebaseerd op de blockchain en dat persvrijheid ondersteunt. Bedrag: €110.000

Katalysis - Project: Scaling digital journalism: keep a direct link from consumer to original content owner - Op basis van hoe de eindgebruiker de content gebruikt wordt de content verkocht of in licentie gegeven. Dit zorgt voor een langere levensduur van de content en voor verspreiding op grote schaal. Bedrag: €50.000

nwzer - Project: Wisdom of crowds machine: real-time merging simultaneous multiple user inputs into one semantically correct article, ready for syndication - De combinatie van AI en een web-based interface maakt het mogelijk dat input vanuit verschillende bronnen (journalisten, maar ook gewone burgers en andere mediagebruikers) wordt samengevoegd tot een coherent artikel. Bedrag: €46.290

De toelichting op de lijst van alle Nederlandse projecten is via deze link te vinden.


Bureaus

Marketing

Economisch